Kronängs IF – Byttorps IF: Vad utmärker en vinnare?
2021-05-29 09:29

Frågan om vad en vinnare är för något kändes relevant att ställa till killarna i den första periodpausen i fredagens match mot Byttorp hemma på Kronäng Arena.

En fotbollsspelares eller ett fotbollslags karaktär kan nämligen inte mätas i framgång.

I ledning är allting kul.

I ledning orkar man alltid springa hur mycket som helst.

I ledning är det lätt att våga spela fotboll med hög risk.

Det är något som de flesta fotbollslagen klarar av.

Men vad händer med en fotbollsspelare när allt inte blir som man har tänkt sig?

Hur reagerar ett fotbollslag när det är motståndarna som får en bra start på matchen?

Två intressanta frågor som säger så oerhört mycket mer om vilken attityd ett lag faktiskt besitter.

Brukar ofta dra liknelsen om när man ska cykla upp för en lång uppförsbacke i regn och motvind med en gammal rostig cykel utan växlar.

Vinnare för mig är de som minsann ser till att trampa på ännu hårdare i det läget, medan en förlorare är de som slutar att trampa och därmed faller ner i diket.

När Kronäng nu befann sig i ett tufft såväl resultatmässigt som mentalt underläge efter den första perioden mot Byttorp var frågan:

Är det här ett fotbollslag som bara ger allt så länge allt går deras väg?

Eller är det ett lag som ser till att gå in och jobba ännu hårdare för att ta sig tillbaka in i en match de har kommit snett in i?

Glädjande nog skulle våra små frågetecken rätas ut till stora utropstecken.

Kronäng gick ut till den andra perioden och vred upp intensiteten i försvarsarbetet på ett sätt som innebar att det nu var de som var både etta och tvåa på bollen.

När de väl hade sett till att vinna bollen började de dessutom spela fotboll tillsammans på max tre tillslag och kunde därigenom ta över kommandot i matchen.

I de här lägena är det så oerhört lätt att falla in i något slags ”nu-ska-jag-lösa-det-här-på-egen-hand-tänk” – men så blev det aldrig.

Killarna jobbade stenhårt tillsammans i försvarsspelet och lyckades på något sätt behålla lugnet och tålamodet i anfallsspelet. Ett osedvanligt moget uppträdande av så unga fotbollsgrabbar.

Faktum är att Byttorps försvarsspel var så pass välorganiserat att de tvingade Kronäng att höja spelet ytterligare en nivå.

För vad gjorde Kronäng när de märkte att det inte räckte att spela på två eller tre tillslag?

Jo, de började spela på ett och det var också då de lyckades ta sig igenom och få bollen i nät.

Två superläckra fotbollsmål som föregicks av spelkombinationer på ETT tillslag (!) var det som gjorde att Kronäng såg till att jämna ut matchen resultatmässigt efter att ha tagit över den spelmässigt.

Nu räckte det inte hela vägen fram den här gången – men killarna besvarade själva huvudfrågan om vad som utmärker riktiga vinnare.

Tack för en grymt imponerande insats grabbar!

FILM: Blåkläder Cup!2024-02-16 20:42
FILM: Trettonhelgscupen!2024-02-04 22:09