Kinna IF – Kronängs IF: ”Om vi spelade bättre än dem – borde inte vi ha vunnit då?”
2021-05-09 22:32

”Kan vi inte gå bort till planen nu?” undrade Adonis.

Ja, det var ett otåligt gäng fotbollsgrabbar som hade samlats på parkeringsplatsen vid Viskavallen i Kinna för säsongens andra seriematch.

Det gick med lätthet att se i deras ögon hur mycket de har sett fram emot detta och noggrannheten i uppvärmningen gick inte att ta miste på.

Kronäng fick en tuff start men, precis som vi hade kommit överens om inför, såg Kronäng till att både kämpa och spela sig tillbaka in i matchen.

Det som framför allt skiljde lagen åt var att Kinna var betydligt vassare på hörnorna där merparten av deras mål kom till.

I själva spelet ute på planen var det ett stenhårt defensivt jobb från Kronängspelarna från första till sista matchminut, vilket innebar svårigheter för motståndarna att skapa målchanser.

I det offensiva spelet bjöd killarna på den spelmässigt bästa perioden såhär långt.

Det var passningstrianglar.

Det var djupledslöpningar.

Det var överlappslöpningar.

Det var kombinationsspel på ett eller två tillslag.

Vi fick se ett par fullkomligt lysande fotbollsanfall där bollen först spelades upp på en felvänd spelare och tillbaka på en rättvänd innan den slutligen sattes fram i djupet på en löpande spelare.

Så vackert att se!

Anfallarna Caesar och Kawa gjorde ett grymt jobb med att störa motståndarnas uppspel.

Mittfältarna Axel, Melker O, Melker A, Isack och och Neo löpte i planens båda riktningar.

Försvararna Adonis, Dennis och Eddie stod för många fina brytningar och vågade även fylla på framåt.

Målvakten Sixten var i vanlig ordning modig i sina utrusningar och avstyrde ett flertal chanser när motståndarna väl lyckades spela sig igenom.

Efter att vi ledare hade framfört att Kronäng var laget som hade spelat den bästa fotbollen under långa perioder i matchen, kom Caesar med en relevant och intressant frågeställning:

”Men om vi nu spelade bättre än dem – borde inte vi ha vunnit då”?

Jo, det kan man ju såklart tycka.

Men det är långt ifrån alltid så att laget som spelar bäst fotboll också är det laget som vinner en fotbollsmatch.

För undertecknad är det långt mycket mer glädjande att se intelligenta fotbollsanfall som tyder på fotbollsmässig utveckling och spelförståelse, än ett antal hörnor som studsar rätt och leder till mål.

Utöver det hårda jobbet - bjöd Kronäng stundtals på just detta.

Som ledare är det svårt att ha något annat än positiva känslor efter en match där killarna gjorde så många saker rätt, utifrån det som vi har tränat på.

Däremot är fasta situationer en central del inom fotbollen och därmed något vi kommer att fokusera lite extra på under den kommande träningsveckan.

Stort tack grabbar!

FILM: Blåkläder Cup!2024-02-16 20:42