Kronängs IF – Ulricehamns IFK: Hur slipper vi en utskällning av ”Arga snickaren”?
2019-06-17 21:16

Om man har bestämt sig för att bygga ett hus är det nog många gånger den där vackra takterrassen med swimmingpool man ser framför sig.

Men om man har slarvat med själva husgrunden, taket eller golvet spelar det mindre roll.

Då faller det till slut samman ändå.

Då hjälper det inte att det finns en vågmaskin installerad i poolen.

Snart ringer ”Arga Snickaren”, i form av Anders Öfvergård, på dörren och undrar varför du har slarvat med något så farligt och fundamentalt som elektriciteten.

Kan du tänka dig att bli utskälld och idiotförklarad i Kanal 5 under en veckas tid får du hjälp med att få ordning på det mest grundläggande för att du ska kunna börja se framåt igen.

Ett fotbollslag fungerar på samma sätt som ett husbygge.

Utan ett välfungerande försvarsspel spelar det många gånger ingen roll om anfallsspelet flyter – då blir felmarginalerna alltför små.

Något som var övertydligt när Ulricehamn gästade Kronäng Arena under söndagskvällen.

Kronäng inledde matchen piggt, men två bjudningar i uppspelsfasen innebar att Ulricehamn både kunde ta ledningen och utöka den.

Hemmalaget skapade tillräckligt med möjligheter framåt för att komma tillbaka in i matchen, fast hade inte tillräckligt med skärpa framför mål för att lyckas utnyttja dem.

Adnan ”GarBale” Mohammad fick det bästa läget efter ett inspel från höger av Ferdinand ”Ferdi” Göransson, som dessförinnan hade väggspelat fint med Arvid Elmgren ”Captain Fantastic” Kopp. Men avslutet träffade inte målramen.

Det andra läget uppkom efter en vältajmad djupledsboll in bakom backlinjen från Read ”Big Bob” Alhri, men avslutet från Adnan smet utanför den bortre stolpen.

Read ”Big Bob” Alhsri gav sig sedan iväg på ett offensivt äventyr in i motståndarnas straffområde och stoppades på ett sådant sätt som definitivt borde ha lett fram till en straffspark, men domaren friade.

Istället skulle Ulricehamn utnyttja ett omställningsläge till att utöka ledningen ytterligare före paus.

I halvtid pratade killarna själva om att det var dags att gå ut och ta tag i det, vilket laget också gjorde under en bra halvtimmesperiod.

Kronäng fick till ett väletablerat tryck på motståndarnas planhalva och chanser saknades definitivt inte.

Men det var en sådan dag när avsluten antingen gick strax utanför eller tog i virket. Som när Arvid Elmgren ”Captain Fantastic” Kopp pricksköt i kryssribban.

Efter ett intensivt tryck från Kronängs sida var det direkt skrattretande när Ulricehamns så långt enda anfallsförsök i den andra halvleken, i form av en omställning, resulterade direkt.

Kronäng gav inte upp utan fortsatte att gå framåt och komma till lägen. Som när Isak ”the magic left foot” Sångberg trixade sig in i straffområdet och fälldes bryskt. Även den här gången utan någon sympati från domaren.

Ett fint anfall senare kapades även Sami ”Vänster” Jalali i straffområdet och till slut fick vi se domaren peka på straffpunkten. Sami tog själv hand om straffen och satte kyligt och distinkt dit reduceringsmålet.

Under de sista tio minuterna hade energin tagit slut för ett hemmalag som hade stått upp tappert så långt i halvleken. Bristen på ork och motivation i slutet innebar att Ulricehamn tyvärr tilläts göra ett par billiga mål till.

Det var inte anfallsspelet som var problemet den här kvällen för Kronäng.

Killarna spelade stundtals en bra fotboll som ledde fram till tillräckligt många målchanser för att vinna den här matchen.

Men det spelade ingen roll då Kronäng mer eller mindre var immuna mot närkampsspel under den första halvleken.

Ulricehamn fick komma till på tok för många och öppna lägen utan att knappt behöva anstränga sig.

På pluskontot den här kvällen tar vi naturligtvis med oss killarnas positiva reaktion i halvtid trots det jobbiga underläget.

Det var starkt gjort att gå ut och ta tag i matchen på det sättet och fortsätta tugga på framåt trots att avsluten gick utanför och att vi blev blåsta på två straffsparkar.

Går vi ut och gör det grundläggande försvarsjobbet på rätt sätt från början och spelar med mindre risk i trängda lägen i uppspelsfasen blir inte felmarginalerna lika små.

Då behöver vi inte göra mål på alla lägen vi skapar.

Då behöver vi inte få med oss någon straffspark.

Då kan vi vinna fotbollsmatcher på egen hand utan att vara beroende av saker vi inte kan påverka.

Då slipper vi stå där och se olyckliga ut framför kameran medan ”Arga Snickaren” skäller på oss.

Tack ska ni ha för en ny fotbollsdag allihop!

Har man inte byggt en glasveranda på ett tag är det såklart nyttigt att färska upp minnet för att den ska bli bra.

Fokus under de kommande träningsveckorna kommer därmed att vara försvarsspel.