Kronängs IF – Kinna IF: Som i en Wallander-film
2019-06-10 00:29

Har ni sett någon av Wallander-filmerna ”Steget efter” eller ”Mastermind”?

Två av de bästa filmerna i Wallander-serien.

Som tittare får man relativt snabbt reda på vem mördaren är då handlingen går ut på att han hela tiden ligger steget före poliserna som inte har så mycket annat att göra än att spela med i hans onda plan.

För att Kurt Wallander och hans kollegor ska lyckas lösa gåtan ställs det stora krav på dem.

Till att börja med måste de se till att göra det grundläggande polisarbetet dvs. följa upp spår, kartlägga offren, förhöra vittnen, knacka dörr osv.

Därutöver gäller det att inte fastna i enkelspåriga tankebanor, utan hitta nya vinklar och angreppssätt för att på så vis kunna överlista den kluriga motståndaren.

Som kriminalprofessor Leif GW Persson ofta påpekar, är en annan viktig detalj i det polisiära arbetet att inte krångla till det i onödan.

Är en kriminalfilm verkligen applicerbar på en fotbollsmatch?

Tja, den här söndagen när Kronäng tog emot Kinna hemma på Kronäng Arena fanns det åtminstone många likheter – även om spänningen uteblev.

Kronäng hade svårt att komma intill ett spelskickligt Kinna som kopplade kommandot redan från start.

Hemmalaget hade problem med att flytta upp spelet på motståndarnas planhalva och ju längre halvleken gick desto fler och klarare blev bortalagets chanser.

Första baklängesmålet bjöd Kronäng själva på med lite mer än halva halvleken spelad och tio minuter senare lyckades Kinna spela sig förbi längs kanten varpå anfallaren enkelt kunde förvalta inspelet i öppet mål.

Precis före halvtidsvilan utökade Kinna ledningen ytterligare med ett riktigt klassavslut som seglade rakt upp i det högra krysset på ett sätt som innebar att det inte var mycket annat att göra än att applådera.

Efter halvtidssnacket kom Kronäng ut med en bättre attityd och började därigenom få mer att säga till om i matchen.

Ett fint anfall på få tillslag avslutades utanför av lagkapten Hugo ”Pirlo” Andersson, som hade fyllt på framåt och testade lyckan från distans.

Felix ”Henke Larsson” Hultman kunde sånär också glida igenom försvaret, men höll i avslutet den där extra tiondelen för länge, vilket innebar att försvararen kunde bryta.

Många trötta spelare och ett par skador under slutfasen innebar att Kinna kunde göra två mål till. Men jämfört med den första halvleken var den andra ändå helt klart ett fall framåt från hemmalagets sida.

Kronäng mötte, likt Kurt Wallander (i de ovan nämnda kriminalfilmerna), en skicklig och smart motståndare som visste precis vad de gjorde där ute på planen.

Kinna släppte bollen enkelt till varandra på få tillslag mot ett Kronäng hade svårt att hinna in i situationerna och ständigt hamnade steget efter.

Hemmalagets största problem var att de inte gjorde det där grundläggande jobbet som är en förutsättning utan vilken man får problem i alla typer av fotbollsmatcher – precis på samma sätt som att brister i det så kallade ”gamla hederliga polisarbetet” får en mordutredning att fallera.

När killarna hade försökt att skicka långt på en på tok för ensam Felix på topp och upptäckte att det inte fungerade – började man dock söka andra lösningar i form av ett kortpassningsspel och vi fick se ett par bra exempel på att det var ett bättre och mer vägvinnande tillvägagångssätt.

När Kronäng väl började arbeta hårdare, inte krånglade till det i onödan och började spela enklare såg det stundtals helt okej ut. Killarna lyckades absolut hålla uppe spelet bättre under den andra halvleken, även om det fortsatt var svårt att komma till de där konkreta chanserna mot ett välorganiserat Kinna som vann såväl klart som rättvist.

…11-manna-debutant!

Vår 06-kompis Oscar Ung som gjorde sin första 11-manna-match den här kvällen och som, trots att han var lite nervös innan, klarade uppgiften med den äran genom att spela lugnt och enkelt. Jättekul att se Oscar!

…Kapten!

Lagkapten Hugo ”Pirlo” Andersson hade inför matchen haft konfirmationsuppvisning och fått i sig lite för mycket av det goda under firandet efteråt och behövde byta redan efter knappa tio minuter.

Arbetade sig ändå igenom resten av matchen och visade upp ett stort ansvarstagande med hjälp av en enorm viljestyrka.

Tog det dessutom ett steg längre genom att direkt vara där för att stötta och krama om sin lagkamrat Magomed ”Mago” Zakriev när han deppade efter det första baklängesmålet. Fint uppträdande Hugo!

Tack för ännu en trevlig fotbollsdag grabbar, även om vi inte kom upp i normal nivå. Det bästa är att det alltid kommer nya matcher (och Wallander-filmer).