Kronängs IF – Redvägs FK: "Jason", "Kurre" & "Henke"
2019-05-27 21:50

Det hade gått över en vecka sedan den spelmässigt imponerande insatsen mot Horred hemma på Kronäng Arena.

Samtliga spelare lämnade Kronäng Arena den fredagen med stora leenden på läpparna – stolta över sin prestation - och det med all rätt.

Nu var frågan om killarna kunde fortsätta med samma fina fotboll när Redvägs kom på besök under söndagskvällen?

Jodå, för även om inte Kronäng ställdes riktigt på samma prov som senast var det tydligt att det här var ett gäng som var på plats för att ha kul och spela fotboll tillsammans.

Kronäng skapade omgående ett par fina lägen. Allra närmast var Isak ”den långe” Nilsson på framspelning från Adnan ”GarBale” Mohammad.

Gustav ”Överlappskungen” Isaksson försökte också med en nytt läckert ”Kurre” Hamrin-försök där han tog sig förbi längs kanten och vidare längs kortlinjen. Men efter att ha tagit sig förbi ett flertal spelare blev avslutet lite för tamt.

Öppningsmålet kom istället efter en dryg halvtimme när Felix Hultman stack iväg på en välslagen djupledsboll och nästan retfullt enkelt avslutade i tunnel på målvakten.

Till nästa mål dröjde det inte längre än tio minuter när David ”Puyol” Stolt skickade in en av flera kvalitetshörnor som en helt fristående Adnan ”GarBale” Mohammad kunde utnyttja till att utöka ledningen med pannan, bara sekunder innan domaren blåste för halvtidsvila.

Kronäng fortsatte att gå framåt direkt i den andra halvleken, vilket gav utdelning med två snabba mål.

Först stressade Felix Hultman motståndarförsvaret på ett sådant sätt att en rensning åt fel håll hamnade framför fötterna hos Sami ”Vänster” Jalali som gjorde ett av sina enklare mål den här säsongen.

I nästa läge vann Thure ”den lurige” Sigge bollen högt och frispelade lekkamraten Felix Hultman som ännu en gång såg till att bollen nådde nätet.

Under andra halvan av den andra halvleken blev det inte lika mycket ordnat spel, men det hindrade inte Kronäng från att bjuda på ett läckert fotbollsanfall.

Sami ”Vänster” Jalali vände upp centralt och hittade ut till Wile ”Ter Stegen” Lindqvist som hade tagit löpningen upp längs högerkanten. Wile släppte sedan mycket smart, på ett tillslag, vidare bollen på djupet till Felix Hultman som satte dit sitt andra hattrick för säsongen.

Kronäng sattes inte på några större prov den här kvällen.

Men med det sagt har vi sett den här typen av matcher tidigare – fast då ofta med en ”full-fart-framåt-för-att-göra-så-många-mål-som-möjligt-fotboll”.

Den här gången var det annorlunda.

Det var tydligt att killarna ville spela fotboll då de upptäckte vad den resulterade i för en dryg vecka sedan.

Även om bolltempot under långa perioder var lågt fanns det ett tålamod med anfall som byggdes upp med spelvändningar och många passningar inom laget, vilket öppnade upp stora ytor att anfalla på då motståndarna allt som oftast hamnade fel i pressen som sattes in individuellt.

I situationer där de tidigare hade skickat iväg en längre boll på djupet snabbare än en höna skiter, valde killarna istället att lugna ner spelet så att hela laget hann flytta upp och vara delaktiga i anfallsspelet.

Det tyder på en mognad hos killarna och vi håller nu alla tummar som finns för att de ska våga plocka fram samma fina fotboll när tuffare motstånd i form bland annat Kinna väntar.

…Jason Puncheon is back!

Arvid Elmgren ”Captain Fantastic” Kopp gjorde det under en match mot Fristad förra säsongen.

Nöden hade ingen lag, så lagkaptenen sprang av planen bort mot omklädningsrummet för att uträtta sina behov.

Den här gången var det Felix Hultman som missade inledningen på matchen av samma anledning – sen gick han in och satte dit ett hattrick.

Egentligen ska det väl vara att man lämnar under pågående match – men vi kan väl ändå räkna den som ännu en ”Jason Puncheon”?

Synd bara att publiken på Kronäng inte var tillräckligt uppe i varv för att köra läktarsången.

”He went for a shit, he went for at shit.

Jason Puncheon, he went for a shit”.

…Nästan en ”Kurre” Hamrin igen!

Ja, det var omkring två år sedan Gustav ”Överlappskungen” Isaksson gav sig iväg på sitt senaste ”Kurre” Hamrin-initiativ.

Precis som då ledde det sånär fram till ett mål.

Nästa gång får bli tredje gången gillt Gustav.

Cirka 11:27 in i nedan film kan ni se hur det såg ut för två år sedan:

…Henke Larsson?

När Lasse Lagerbäck har fått frågor om Henrik ”Henke” Larsson har han vid flertalet tillfällen pratat om att det är en spelare som man skulle kunna använda om man vill spela in en instruktionsfilm för fotboll.

Det är svårt att inte få samma känsla när Felix Hultman spelar fotboll.

Kombinationen av det hårda arbetet för laget, rörelsemönstret, spelförståelsen och spetskompetensen.

Åtta mål och en rad framspelningar på fyra matcher får anses som ”helt okej” papper för 05-grabben i fråga?

Det är väl något i stil med hur ”Henke” själv hade uttryckt det?

Spelaren som efter 5-0-segern mot Bulgarien i EM 2004 kommenterade det hela med att ”ja, det är ett resultat”.

…Profil

Matchens stora – eller kanske lilla - profil (beroende på hur man ser det) spelade ändå i Redvägs FK.

Grabben var född 2007 och gick väl knappt upp till benskydden på Isak ”den långe” Nilsson.

Att överhuvudtaget bara ta klivet in på en 11-manna-plan, spela mot flera år äldre grabbar och dessutom vara en av de som manar på medspelarna – är inget annat än coolt.

Tack för underhållningen grabbar! Fler och svårare uppgifter väntar!