Kronängs IF – Annelunds IF: Skillnaden mellan hårda och lösa passningar
2017-09-02 17:14

Hur föredrar ni att äta era ägg? Löskokta eller hårdkokta? Ni behöver inte svara nu. Ta den tid ni behöver.

För egen del fungerar båda lika bra, även om löskokta kan vara att föredra. När det kommer till passningar i fotboll är det dock inget snack om att hårda går före lösa. Varför då?

Det räcker egentligen bara med att se tillbaka på de två senaste matcherna för att besvara den frågan. Spelbredden fanns där även i bortamatchen mot Holmalund i veckan. Men då gav det inte samma effekt som i lördagens tidiga match mot Annelund. Så vad var då skillnaden?

Svaret på frågan är att för lösa passningar i spelvändningarna gjorde att Holmalund hann flytta över sitt lag, vilket resulterade i att Kronäng fick mindre tid med bollen och många gånger körde fast i uppspelsfasen.

Mot Annelund innebar hårda passningar att motståndarna inte hann med i överflyttningarna och att Kronäng fick tillräckligt med tid och utrymme för att lugnt och metodiskt gång på gång kunna spela upp bollen hela vägen från Wile ”Ter Stegen” Lindqvist i målet och upp via mittfältet för att därifrån gå till anfall.

Nu är nog alla med på varför Robban ”Tillslagskungen” Andersson blir uppspelt som ett barn på julafton, över passningar med fart i?

Kronäng fick en drömstart när Adnan ”GarBale” Mohammad fångade upp ett misslyckat uppspel från bortalaget, tittade upp, såg att målvakten stod långt ut och seglade in ledningsmålet med ett avslut vackrare än Mona Lisa.

Hemmalaget fortsatte att, genom bra spel, komma till målchanser och när Isak ”the magic left foot” Sångberg skickade fram bollen i djupled till Adnan ”GarBale” Mohammad var det dags för nästa mål.

Adnan ”GarBale” Mohammad, som idag var säkerheten själv i läget, hann även med att fullborda sitt äkta hattrick innan domaren blåste för halvtidsvilan. Den här gången på en lysande framspelning från Wile ”Ter Stegen” Lindqvist i målet, som uppfattade ytan som fanns bakom motståndarnas backlinje.

I halvtid pratade vi om att bredden i spelet var bra, men att vi kunde använda oss av fler spelvändningar i andra halvlek för att skapa ännu större ytor.

Kronäng fortsatte att, genom ett vägvinnande kombinationsspel, hitta fram till en stor mängd öppna lägen som hade resulterat i fler mål framåt och det inte hade varit för en storspelande målvakt i bortalaget.

När det återstod ett par minuter att spela skickade Arvid Elmgren Kopp in en av många välslagna hörnor i matchen, på vilken Simon ”Bagarn” Lindén dök upp vid den bortre stolpen och osjälviskt spelade fram Isak ”the magic left foot” Sångberg som fick fastställa slutresultatet med ett hårt och välplacerat avslut.

Det var återigen mycket trevligt att se hur det här sköna gänget använde hela planens bredd och matchen igenom spelade upp bollen från egen målvakt och backlinje upp via mittfältet varifrån det fanns fart i djupled såväl centralt som på kanterna.

Enda anmärkningen är att vi hade önskat oss lite mer tålamod i spelet under den andra halvleken där det stundtals blev lite för mycket fokus på djupledsspelet och en hel del långa bolltransporter. Men det är en petitess i sammanhanget, då det är uppenbart att killarna numera inte bara spelar, utan även har börjat tänka fotboll.

Spelbredden i kombination med hårdheten i passningarna gav varje spelare mer tid med bollen, vilket innebar ett lugn i spelet som var både sevärt och effektivt. Uppträdandet var också utmärkt i form av att killarna fokuserade på helt rätt saker och fortsatte springa även i situationer när de ansåg att de skulle ha frispark, samtidigt som den rätta inställningen och attityden fanns där från start den här gången.

Tack ska ni ha killar för en underbar fotbollsförmiddag! Ni ska alla vara mycket nöjda med era prestationer!

…Det bästa av två världar

Adnan ”GarBale” Mohammad, som den här gången hade både ”pacen” och ”finishen”, som Arvid säkerligen hade uttryckt det - på sin hemmasnickrade variant av svengelska.

…Uppspelsfot

Wile ”Ter Stegen” Lindqvist som tack vare hårdheten och precisionen i passningarna både vågade och kunde sätta igång och vända på spelet även när motståndarna låg högt och pressade. Grym kvalité Wile! (Robban ”Tillslagskungen” Andersson ler fortfarande).

…Vänsterfot

Elias Arnesson, som förutom att hålla bredden matchen igenom, spelade sig ur ett flertal trängda situationer med klockrena mottagningar och ett lugnt och behärskat passningsspel. Härligt att se Elias!

…Debutant

Jonathan Tidstål, som dömde sin första 9-manna-match utan att märkas, vilket är det bästa betyg en domare kan få i min bok. Mycket imponerande, och tack!