Kronängs IF – Smålandsstenars GOIF: Resan har bara börjat
2017-04-01 20:35
Smålandsstenar kom på besök till Kronäng

Uppe med tuppen

”-Vanligt folk går upp i tid och gör rätt för sig. Det är bara märkvärdiga människor som ligger och drar sig på morgonen”, menar Kjell Bergqvists karaktär i den suveräna filmen ”Den bästa sommaren”.

Nåja, oavsett vad man tycker om den saken var det glädjande att se Kronängs P03/04 på plats klockan 09.30 på lördag morgon för att köra ett träningspass innan det var dags för nästa träningsmatch mot Smålandsstenar.  Ett mycket trevligt upplägg där vi fick lära oss både det ena och det andra – exempelvis att det inte går att lita på vad en fotbollstränare säger när det står 1 april i almanackan.

De längre bollarna och djupet i försvarsspelet

Under träningspasset fokuserade vi mycket på de längre bollarna ut mot kanterna bakom motståndarnas backlinje. Just den typen av bollar vi behöver söka oftare under matcherna för att kunna flytta upp laget, samtidigt som motståndarna får springa hemåt. Även om vi inte fick se de längre passningarna lika ofta som vi hade hoppats på, var det just den typen av spelsekvenser som ledde fram till ett anfallsspel som hotade motståndarna mer än i första 11-manna-matchen mot BAIK. Helt klart ett steg i rätt riktning och något att bygga vidare.

Gällande försvarsspelet pratade vi innan om att vi skulle ta djup och falla tidigare för att minska ytan bakom egen backlinje, vilket under perioder fungerade bra och förhindrade många anfallsförsök. Även här finns det såklart en hel del att slipa på innan det sitter fullt ut. Men det märktes att tankesättet fanns där, vilket är en förutsättning för att kunna fortsätta jobba med det.

Målnollan spräckt

Kronäng fick även bättre betalt för presspelet i den andra halvleken, vann bollen högt och kunde därigenom skapa ett par extra målchanssituationer. En av dem resulterade i att ”målkungen” Riad (fyra mål på fyra matcher nu) kunde vinna tillbaka bollen, rulla in den i mål och därmed spräcka målnollan på stor plan. Ett välförtjänt mål i och med att Kronäng hade höjt sig spelmässigt i den andra halvleken.

Vi är återigen mycket nöjda med killarnas insatser eftersom de gick ut på planen och gjorde sitt absolut bästa, uppträdde jättefint mot varandra och lämnade omklädningsrummet efteråt med ett leende – trots motgången. Vi kommer aldrig att begära mer än det.

Extra plus till David ”Piggelin” Nylén som förutom en straffräddning läste spelet på ett föredömligt sätt och därigenom kom ut och avstyrde flertalet öppna lägen. Imponerande att se David!

Resan har bara börjat

Sammanfattningsvis ska vi ha klart för oss att det här var 11-manna-debuten för många av spelarna och endast den andra matchen på stor plan för merparten. Faktum är ju att vi har hoppat på ett tåg tillsammans och gett oss iväg på en resa där vi inte har en aning om vart vi kommer hamna eller när vi är framme – om vi ens kommer fram - vilket är just det som är så galet spännande och håller mig sömnlös.

Som van pendlare är man fullt medveten om att det inte är något annat än tålamod som gäller. Ibland kanske tåget stannar på grund av signalfel eller att det har ramlat ner några enstaka snöflingor från himlen, vilket kan vara svårt att hantera utan att rikta aggression mot den stackars konduktören (domaren) som inte har något med saken att göra. Men om man bara behåller kylan, kopplar in sina hörlurar och lyssnar på ett par ballader så märker man snart att tåget rullar vidare.

Det är verkligen ett privilegium att få lära känna er killar och med tanke på den vilja och kärlek ni visar upp gentemot fotbollen är det här en resa jag inte vill missa en sekund av och som jag önskar skulle pågå för evigt.

Dagens…

…Tumme upp

”-Henrik, det här går bra!”. Ett redan klassiskt citat från Adnan Mohamed efter att ha provat på hur det är att spela mittback i knappa fem minuter.

…Rödaste

Simon Ehrmans ansiktsfärg när det gick upp för honom att den sena förändringen i startelvan, som placerade honom som mittback, bara var ett simpelt April-skämt. Förlåt Simon, kunde inte låta bli!

…Mjukaste

Simon Lindéns nedtagning under morgonens träningspass var mjuk som sockervadd och vacker som en fjäril - en sommardag.

OBS! Gällande aktiviteterna för insamlingen av burkar är dagar och tider något preliminära beroende på att det kan behövas längre tid att få fram reklambladen. Vi kommer skicka ut mail och informera om ev. ändringar. Fantastiskt att ni kan tänka er att göra en insats till för att vi ska kunna hitta på fler roliga saker framöver. Ert stöd betyder mer än ni tror.