Kronängs IF – Hillareds IF: Att dansa utan en partner
2017-03-26 21:53
Strålande förutsättningar!

Fotboll och dans

Jag har personligen aldrig gillat att dansa – även om omgivningen brukar tycka att det ser ganska roligt ut när jag, smidig som en Stena Line-färja, med bristfällig motorik försöker hålla ordning på armar och ben. De få gånger jag har försökt mig på det, har det åtminstone varit tillsammans med någon – och tur är väl det. För om man har en danspartner gör det ju inte lika mycket om man råkar dansa i en annan takt än i vilken musiken spelas. Då finns det ju någon där som hjälper än att hitta rätt igen.

Vad tusan är det här? Var det inte fotboll det skulle handla om nu? Jag känner mig lurad! Ni kan vara lugna, vi kommer dit också. Men faktum är att en fotbollsmatch, likt dans, både blir mer sevärd och enklare att spela om man har någon att uppträda med dvs. om båda lagen tillsammans kan hjälpas åt att hålla uppe tempot i matchen.

Kronängs utmaning mot Hillared handlade om att driva upp tempot, inte bli för bekväma och fortsätta spela sitt eget spel – något som kan vara lättare sagt än gjort i den här typen av matcher.

Utmärkta förutsättningar för fotboll

Det var en sådan ljuvlig söndagseftermiddag när det nästan borde vara kriminellt att ägna sig åt något annat än fotboll. Solen sken över Kronäng Arena och det var sådär lagom varmt i vinden att underställ efter underställ åkte av och hamnade på det uppvärmda gräset. Förutsättningar som ger den oemotståndliga känslan av att våren är här på riktigt och att seriespelet börjar närma sig. Inte undra på att killarna såg inspirerade ut redan under uppvärmningen och visade upp en sprudlande energi och glädje.

Som nämndes tidigare är det betydligt svårare att dansa ensam - något som Kronäng fick känna av under den första av tre 25-minutersperioder. Det blev en inledning där vi dels hade svårt att driva upp tempot i matchen och dels inte utnyttjade planens bredd, vilket orsakade problem när det gällde att få igång anfallsspelet. Kort och gott. Vi gjorde det onödigt svårt för oss.

Fick själva ordning på spelet

Det som var glädjande i pausen var att vi ledare knappt behövde berätta för spelarna vad de kunde göra bättre – det hade de redan koll på. Efter snacket gick killarna ut och visade upp ett större tålamod i spelet och började, tack vare bättre bredd och flertalet spelvändningar, hitta ytor att anfalla på längs kanterna.

Ledningsmålet kom från Adnan ”GarBale” Mohamed genom ett avslut som var menat som ett hårt inåtskruvat inlägg, men som letade sig hela vägen in i mål. Målet var inte bara estetiskt tilltalande utan gav också laget ett välbehövligt lugn i anfallsspelet. När Kronäng successivt började få igång spelet i djupled kom också målchanserna som gjorde att laget kunde gå ifrån målmässigt och till slut vinna komfortabelt.

”GarBale” stod för ytterligare ett mål via ett distinkt avslut mot första stolpen och Riad fyllde på med ytterligare två stycken genom att hålla sig på rätt plats vid rätt tillfälle. Som när trollgubben Isak ”the magic left foot” Sångberg stod för ett vackert ensamföretag som förarbete.

Det viktigaste målet

En seger är alltid en seger och förutom ett välfungerande, klanderfritt försvarsspel fanns det absolut goda tendenser i anfallsspelet med fina kombinationer som var riktigt trevliga att titta på. Känslan efter slutsignalen var ändå att det finns mer att hämta ut från det här laget (eller rättare sagt, vi vet att det är så). Med ett något mer metodiskt anfallsspel hade vi kunnat skapa ytterligare målchanser och hittat nätet fler gånger.

Men för att knyta ihop säcken blir det faktiskt ofta knepigt att fortsätta spela i samma tempo trots att man får den där extra sekunden på sig med bollen som man inte får annars mot mer jämbördigt motstånd. Vi ser det även bland storlagen ute i Europa som emellanåt får problem mot bottenlagen - just på grund av att man lätt faller in i motståndarnas tempo. Då blir skillnaden inte lika stor.

På det stora hela var det ändå en godkänd insats från Kronäng som fortsatte spela fotboll matchen igenom och inte började ägna sig alltför mycket åt soloprestationer. Stort tack för ännu en underbar fotbollsdag tillsammans killar! Det märks att ni njuter av varje sekund ute på den stora planen och har roligt ihop både på och utanför den, vilket i slutändan är det allra viktigaste målet.

I nästa träningsmatch (när vi dessutom kör träning på förmiddagen) kommer vi förhoppningsvis att få bekänna färg på ett annat sätt när Smålandsstenar kommer på besök till Kronäng som danspartner.

…Ärlighet vara längst

Adnan ”GarBale” Mohamed såg mest förvånad ut av alla när inlägget letade sig in mål. I det läget gäller det att behålla kylan och låtsas som att det är något man har tränat på hela veckan. Nej, tror nog Adnan gjorde rätt som erkände -  även om jag aldrig hade gjort det.

…Välkommen till Kronäng!

Hugo Andersson som stod för en superhabil insats i sin debut för Kronäng. Grymt kul att se Hugo!

…Jaså det säger du?

”Jag vill inte spela anfallare”. Ett citat från Riad inför matchen mot Elfsborg. Tre matcher och lika många mål senare känns det nog ändå helt okej att spela där framme. Eller hur Riad?

OBS! Har uppdaterat bildgalleriet på hemsidan där ni kommer kunna se bilder från allt skoj vi hittar på tillsammans under säsongen. Vi tar gärna emot bilder som ni föräldrar tar under matcherna om ni har lust att dela med er. Sms:a eller skicka dem via mail så ser vi till att de publiceras på hemsidan.