Kronängs IF – IF Olsfors: Trivdes som fiskarna i vattnet!
2021-05-15 22:16

Under fredagskvällen var de dags för hemmapremiär i seriespelet när Olsfors kom på besök till Kronäng Arena.

I de två inledande matcherna mot Elfsborg och Kinna (på två tajta naturgräsplaner) hade killarna visat upp en grym kämpaglöd och sprungit enorma sträckor - oavsett ledning eller underläge.

Energinivån hade varit så pass hög att den förmodligen hade räckt till Borås elförsörjning under ett helt år. Grymt imponerande!

Den passningsorienterade fotboll som vi vet att det här gänget kan spela i sina bästa stunder hade vi dock inte fått se så mycket av så långt.

Men det skulle bli annorlunda när de kom ut och fick sparka boll på det underlag där de har ägnat merparten av sina fotbollsdagar, det vill säga på konstgräset.

Ja, man skulle med lätthet kunna säga att Kronängspelarna trivdes som fiskarna i vattnet – inte minst med tanke på det kraftiga regnet.

Att spela fotboll med fötterna är enkelt.

Vem som helst kan sparka på en boll.

Att spela fotboll med fötterna och huvudet samtidigt (och därmed ha en tanke bakom) är desto svårare - men också det som kan få fotboll att se enkelt ut.

I stället för att driva boll, började Kronäng spela bollmed varandra.

Och då såg allt plötsligt mindre ansträngt ut.

Genom att spela bollen till en lagkamrat - ta en ny löpning - och få tillbaka - var det svårt för motståndarna att komma intill och Kronäng spelade sig till målchans efter målchans.

Bollen spelades till spelare som kom löpande i fart och väl framme vid straffområdet såg vi flera gånger hur en Kronängspelare osjälviskt valde att spela vidare till en lagkamrat i bättre avslutsläge.

Som nämnt hade vi tidigare sett prov på kollektivt försvarsspel.

Den här gången, när killarna var tillbaka i sitt rätta element, fick vi även se en uppvisning i kollektivt anfallsspel.

Jättefint spelat grabbar!

…Klubbrekord?

Det var inte lätt att hålla koll på antalet överlappslöpningar under den här matchen.

I vissa anfall fick vi se två i rad och, i något anfall, faktiskt tre (räcker ens planen till för det?).

Det måste väl ändå ha varit nytt klubbrekord?

Någon som hade kulramen med sig så att vi kan få det bekräftat och registrerat?

FILM: Blåkläder Cup!2024-02-16 20:42
FILM: Trettonhelgscupen!2024-02-04 22:09