Kronängs IF – Limmared/Tranemo: Släppte till slut på handbromsen!
2021-08-22 11:08

Allt har känts väldigt mycket höst under veckan – på grund av vädret, att semesterperioden är över och att skolorna har börjat.

Fredag kväll var dock ett undantag och det gjorde absolut ingenting att värmen var tillbaka när Kronäng då skulle ta emot Limmared/Tranemo hemma på Kronäng Arena.

Ur ett defensivt perspektiv fanns det inte särskilt mycket att anmärka på överhuvudtaget.

Killarna fortsatte på den inslagna vägen från Sjömarken-matchen med ett noggrant och aggressivt försvarsspel med snabba omställningar från anfalls- till försvarsspel vid bollförlust (mycket snabba reaktioner!).

Att de sedan matchen mot Sandhult dessutom har blivit duktiga på att räkna in motståndarna vid defensiva hörnor var också tydligt den här kvällen och är såklart ett plus.

Offensivt var det desto mer fundersamt och försiktigt från Kronängs sida under den inledande perioden och det var lite knepigt att begripa varför.

Kronäng höjde sig något under den andra perioden – men det var fortsatt som att killarna spelade med handbromsen i.

Det var en insats där Kronäng – trots en del krampaktigt spel – likväl spelade sig fram till en hel del målchanser som, den här gången, smet strax utanför i stället för innanför stolparna.

Men så kom den tredje och sista perioden – när den jämna fotbollsmatchen skulle avgöras – och då fick vi se hur killarna plötsligt släppte på handbromsen, tog över det hela med ett varierat passningsspel och dessutom pressade in kvitteringsbollen via en frispark av Alvin "Boom" Ström.

”Varför spelade vi inte så här från början?” undrade Ali efter slutsignalen och hans lagkamrater ställde sig samma fråga.

Över lag en fullt godkänd insats från Kronäng, med en stark avslutande period, men där killarna själva känner att det finns mer att hämta i de kommande matcherna – om de då bara släpper handbromsen direkt från start.

FILM: Blåkläder Cup!2024-02-16 20:42
FILM: Trettonhelgscupen!2024-02-04 22:09