KRÖNIKA: Ungdomarnas motståndskraft – något vi alla kan lära oss något viktigt av!
2021-05-09 11:12

Vart skulle ungdomarna ta vägen?

Det fanns en tid i vintras när det fanns anledning till ordentlig oro i och med att det då inte ens var tillåtet att träna utomhus.

Att futsal-säsongen ställdes in var till en början svårt att acceptera (med tanke på hur roligt det är) - men i slutändan givetvis lätt att förstå.

Men när ungdomarna nu varken fick träna inomhus ELLER utomhus – vart tusan skulle de ta vägen då?

Skulle de i stället samlas hemma hos varandra och spela FIFA på Playstation efter att innan ha varit och handlat chips på ICA Maxi som uppladdning?

Var det ett bättre alternativ än att idrotta ute i det fria?

Eller hur var det tänkt?

Som ledare för ett gäng fotbollsgrabbar som inte hade haft något riktigt uppehåll på drygt fem år var det en svårhanterlig känsla av maktlöshet.

Som klubb kunde vi inte gärna gå emot rekommendationerna – hur bisarra de än var - och arrangerade därför inga träningar.

Vägrade låta idiotin stå i vägen

Men känslan av oro och maktlöshet, övergick snabbt i framtidstro och hopp när man fick se hur killarna själva tog initiativ till egenträning – MITT I VINTERN (!).

Utestängda från de låsta idrottshallarna, vägrade de låta denna grova idioti stå i vägen för deras fotboll.

Att se ungdomar i 16–18-års-åldern ge sig ut i kylan och snön (i stället för att sitta hemma och deppa), var inspirerande och gav en själv styrka att orka kämpa vidare under en svår tid som ingen kunde säga något tvärsäkert om.

Sämre förutsättningar än någonsin – men…

Efter att ha hållit i gång på egen hand under många veckor, insåg makthavarna till slut sitt grova misstag och tillät återigen träning.

Då fanns det en ny motståndare för killarna att hantera.

För nu hade vi en snötäckt plan och en kommun som tyckte det var viktigare att spara pengar än att skotta i ordning den enda yta de nu hade möjlighet att träna på.

Korkade är de väl säkert inte – vi får hoppas att de bara har otur när de tänker och ska göra sina prioriteringar.

Men var det något som stoppade grabbarna?

Såklart inte.

De kom i stället ner en halvtimme före träningen med snöskyfflar och skottade i ordning en lagom stor yta att träna på.

Ibland tränade de fotboll i slask, ibland uppe på snö, ibland i vattenpölar.

Förutsättningarna kunde knappast vara sämre.

Till slut borde man väl tröttna – motivationen borde väl sjunka?

Tvärtom.

Killarna i Kronängs juniorlag har snarare tränat MER (!) under den här vintern – trots att förutsättningarna har varit sämre än någonsin.

Vad som gör bedriften ännu starkare är ju såklart att de dessutom inte har haft några träningsmatcher att träna för eller att se fram emot.

Trots det har de kommit ner till Kronäng Arena med en sprudlande energi och verkligen gjort det bästa av situationen.

Plötsligt gick allt blixtfort!

När FHM till slut (kanske alldeles för sent?) insåg att träning inte räcker i längden för att hålla ungdomar motiverade att fortsätta med sin idrott – går det ju såklart inte att överdriva hur oerhört välförtjänt alltihop kändes när det ÄNTLIGEN (!) blev tillåtet att spela träningsmatcher igen.

Pang, boom, krasch.

Från noll till hundra.

Det var direkt flera klubbar som hörde av sig och vips så fanns det tre matcher inbokade i kalendern.

Skillnad på 6 dagar och 6 månader

Den första träningsmatchen spelades borta mot Rydboholm i söndags och den mest njutbara upplevelsen var när killarna satt och bytte om på läktaren inför matchen.

Att få se blickarna som var fyllda av glädje, hunger och iver.

Det var ju faktiskt nästan ett halvår sedan (!) senast.

Matchen i sig blev en tuff uppgift för Kronäng mot ett fysiskt starkt och omställningsskickligt Rydboholm.

Men vad gjorde väl det?

I stället för 6 månader – var det ju nu 6 dagar till nästa match där de skulle ha möjlighet att ta revansch på sig själva.

Ja, för under lördagen kom Gånghester/Målsryd på besök till Kronäng Arena och då kunde ett mer avslappnat Kronäng (som kanske var lite väl övertända i första matchen mot RSK) spela ut på ett helt annat sätt.

Försvarsspelet var bra över hela planen – framför allt var det kul att se hur pressen var mer kollektiv och aggressiv – och i anfallsspelet både sökte och hittade killarna vägvinnande kombinationer på få tillslag i stället för bolltransporter.

Det var över lag ett moget uppträdande från ett gäng fotbollsgrabbar som börjar bli stora på riktigt i och med att de flesta nu fyller antingen 17 eller 18 år i år.

Föredömen för oss alla

Det är inte alltför ovanligt att höra hur dagens ungdomar är både bortskämda och lata – och det kan väl säkert stämma i många sammanhang.

Men om man ser till hur det här gänget har hanterat en svår tid med ett halvår långt matchuppehåll går det inte att benämna dem på något annat sätt än som föredömen.

Den motståndskraft och ”gilla-läget-och-göra-det-bästa-av-situationen-mentalitet” som de här fullkomligt underbara fotbollsgrabbarna har visat upp - trots alla hinder på vägen - är något för oss äldre att lära av och hämta inspiration från.

Särskilt under de dagar när vi tänker negativa tankar och har svårt att härda ut i och med att allt inte är som vanligt.