Kronängs IF – Gånghester/Målsryd: ”It takes two to tango, you know”
2019-04-14 21:22

Det soliga (men kyliga) aprilvädret bestod när det under söndagen var dags för den sista träningsmatchen före seriespelet när Gånghester/Målsryd kom på besök till Kronäng Arena.

När blåsten blåste bort sig själv för en stund värmde solen skönt och det var utmärkta förutsättningar för fotboll, även om vi skulle bli påminda om att det är svårt att driva upp tempot i en match på egen hand.

Kronäng inledde matchen med bra tålamod, vände på spelet och hittade vägar framåt att anfalla på - både längs kanterna och centralt.

Sebastian Muñoz ”The master of observations” Cortes stod för en fin prestation när han lyfte bollen över en motståndare innan han satte fram den på djupet till

Felix Hultman, som har lärt sig att förvalta frilägen (en bra egenskap för en anfallare – definitivt) och hemmalaget var i ledning.

Nästa mål kom till efter en rapp spelsekvens där Sami ”Vänster” Jalali släppte in bollen centralt till Marwin Skoglund som direkt på ett tillslag (intelligent spelat Marwin!)  lyfte in bollen i straffområdet tillbaka till Sami, vars inspel nådde fram till Simon ”Bagarn” Lindén som inte gjorde  något misstag vid den bortre stolpen.

Innan halvlek bjöd Kronäng (som vanligt numera) motståndarna på ett mål tack vare för stort risktagande i uppspelsfasen. Men Felix Hultman lyckades trycka sig förbi sin mittförsvarare och avsluta ytterligare ett friläge i mål, vilket innebar att halvtidsledningen kändes tryggare.

I halvtid pratade vi om att öka tempot med hårdare passningar och mer rörelse. Men det var inte det lättaste med tanke på att killarna fick bra med tid på sig därute på planen.

Spelmässigt var det ingen höjdarhalvlek. Men vi fick åtminstone se ett par fina anfallskombinationer och fler mål framåt.

Sami ”Vänster” Jalali släppte in bollen i djupled i straffområdet till Isak ”den långe” Nilsson som avslutade behärskat i det bortre hörnet – hur kallt som helst.

”Den långe” befann sig sedan på rätt ställe vid rätt tillfälle och kunde därmed sätta dit ytterligare en boll (på ett avslut från Felix Hultman som saktade rullade mot mållinjen), varefter han bjöd på den patenterade målgesten vi minns från Kinnarpscupen i vintras. Härligt Isak!

Simon ”Bagarn” Lindén hade verkligen anammat fördelen med att släppa bollen på max två tillslag och ta en ny löpning. En metod som tog honom fram till ett flertal öppna lägen. Bland annat ett när han skar in framför sin försvarare, vinklade upp foten och kroppen för ett avslut mot bortre stolpen och vred tillbaka det mot den första. Målvakten var på väg och helt fel håll. Men avslutet (som var värt ett bättre öde) gick strax utanför stolpen. Bra intentioner på snabbt och enkelt spel Simon!

Felix Hultman spelade sedan, med en vältajmad djupledsboll, fram Sami ”Vänster” Jalali som, fri med målvakten, kunde avsluta målskyttet och fastställa slutresultatet.

Kronäng inledde matchen med att spela på max två tillslag inom planens två första tredjedelar (enligt direktiven), vilket innebar att vi under en tiominutersperiod fick se inslag av samma fina fotboll som de här killarna brukar visa upp på träningarna när de spelar på betydligt mindre ytor.

Men för att det ska fungera att spela på det här sättet krävs en rörelse som medför att bollhållaren hela tiden minst har två alternativ att välja mellan. I takt med att rörelsen avtog gick antalet tillslag per spelare snart upp, vilket innebar att flytet i spelet saknades och att tempot sjönk istället för att öka.

Det är lätt att ge killarna order om att höja tempot i spelet. Men det är inte alltid lika enkelt att genomföra det när man får för mycket tid på sig ute på planen.

Alla som har spelat fotboll har spelat den typen av matcher när man inte får någon draghjälp av motståndarna och är därmed medvetna om hur svårt det då kan vara att själva driva upp ett tempo – likt hur en långdistanslöpare behöver hjälp av de andra i klungan för att pressa sig till rekordtiderna.

Det positiva vi tar med oss från matchen är mer ”power” i straffområdet än vi har sett tidigare. För även om målhungern blev lite väl stor i andra halvlek, innebar den ändå att killarna var villiga att fylla på med mer folk i straffområdet och att de var mer distinkta när lägena väl dök upp.

Dessutom fick vi ju faktiskt se ett par intelligenta och effektiva anfallskombinationer med snabba passningar och bra rörelse i djupled. Så vi ska inte klaga för alltför mycket.

Vi hade bara hoppats på att få se den typen av spel under längre perioder i matchen, vilket vi vet att de här killarna är fullt kapabla till att göra. Men det är ju trots allt så att det krävs två för att dansa tango.

…”See you in court”!

Felix Hultman jagade frenetiskt efter ett hattrick i den andra halvleken och var en dryg halvmeter ifrån att lyckas.

Avslutet var förbi målvakten och rullade sakta, sakta mot mållinjen.

Då dök Isak ”den långe” Nilsson upp och såg till att bollen nådde hela vägen fram till nätet.

Enligt kriminalprofessor Leif GW Persson är åtalspunkten grovt vållande till en ”missad-chans-till-hattrick-depression”, som kan knäcka vilken anfallare som helst.

I och med att bollen rullade så pass långsamt är det dock inte ställt bortom rimlig tvivel att försvararen inte hade hunnit få bort den där bollen, varför rätten väljer att fria i det här specifika fallet.

Den blivande advokaten Leo ”Silbersky” Carlsson hänvisar även till den åtalades unga ålder som en förmildrande omständighet.

Felix själv (som förutom två mål dessutom hade stått för en framspelning) verkade dock ta det hela med ro och kommenterade det hela som en äkta lagspelare: ”Det är helt okej Isak”.

Tack för ännu en härlig fotbollhelg grabbar! Nu tar vi ett litet matchuppehåll innan det om cirka två veckor är dags för seriepremiärer (26 april i division 4 och 1 maj i division 5).