Kronängs IF – Rydboholms SK: När vi försvarar och anfaller som ett LAG!
2019-04-07 21:21

Den fina fotbollshelgen fortsatte under söndagsförmiddagen när Rydboholm kom på besök till Kronäng Arena.

Utmärkta förutsättningar för mötet som ett par av spelarna hade sett fram emot extra mycket med tanke på vilka motståndarna var och efter en jämn första halvlek blev det rejäl islossning i den andra halvleken.

Kronäng inledde med att ligga rätt i sina positioner och gjorde det svårt för motståndarna med ett kompakt försvarsspel.

När hemmalaget väl började gå framåt skapades lägen och när en hörna från lagkapten David ”Puyol” Stolt hamnade framför fötterna på Sebastian Muñoz Cortes, lyfte sistnämnde kyligt in ledningsmålet i den högra burgaveln.

Rydboholm kvitterade ledningen på en snabb omställning, men Kronäng svarade kort därpå med samma mynt.

Sami ”Vänter” Jalali stack iväg på den välslagna djupledsbollen och stod sedan för något utöver det vanliga.

Ur en tämligen snäv vinkel ute till höger, smällde Sami upp bollen rakt upp i det bortre krysset. Ett avslut av hög europeisk toppklass! Vad var det som hände?

Under halvtidsvilan pratade vi om att fortsätta försvara kompakt och att fylla på framåt med hela laget när vi går till anfall.

Den andra halvleken kunde dock ha inletts bättre då Kronäng visade bortalaget lite väl stor gästfrihet genom att bjuda på ett kvitteringsmål efter slarv i uppspelsfasen.

Killarna deppade i någon minut – men de skulle snart få annat att tänka på.

Mycket annat.

Bara minuten efter Rydboholms kvitteringsmål slog lagkapten David ”Puyol” Stolt en vältajmad passning ut mot högerkanten. Sami ”Vänster” Jalali satte högsta fart och spelade in bollen centralt i straffområdet där Oskar ”Ankara” Omar fanns på plats och efter visst virrvarr kunde sätta dit ledningsmålet via ribban.

Nu gick det verkligen undan och när Felix Hultman kom fri med målvakten såg han, för säkerhets skull, till att runda densamma för att på så vis kunna rulla in bollen i öppet mål.

”Det där var ju mycket lättare än att försöka placera in den bredvid målvakten” tänkte nog Felix som brände ett friläge i slutet av den förra matchen mot Dalsjöfors. Som sagt – det är av misstagen vi lär oss och blir bättre. Bra Felix!

Lagkapten David ”Puyol” Stolt löpte sedan smart in till höger i straffområdet på en halvt misslyckad hörna från Sami ”Vänter” Jalali och avslutade säkert i mål i det långa hörnet.

Hannes ”Google” Andersson, som avslutade matchen på det centrala mittfältet, löpte sedan i djupled, rundade målvakten och lyckades på något sätt vrida in avslutet via den bortre stolpen.

När nästa djupledsboll kom var det Simon ”Bagarn” Lindén som sprang till sig ett friläge och behärskat rullade in bollen bredvid målvakten. Ett efterlängtat och välförtjänt mål som satte punkt för den här tillställningen.

Den viktigaste skillnaden gentemot tidigare matcher var att Kronäng höll ihop bättre som lag i såväl försvars- som anfallsspelet.

När Kronäng väl låg rätt i sina positioner och var noggranna med de defensiva överflyttningarna hade Rydboholm uppenbara problem att hitta vägar igenom.

Kronäng lyckades inte hitta rätt tålamod i anfallsspelet som blev lite väl direkt. Men när bollen sattes på djupet fylldes det på med löpningar och då skapades det målchanser, samtidigt som ett tryck etablerades på bortalagets planhalva.

Killarna var mer resoluta i duellspelet, vek inte ner sig trots en del tuffa närkamper och slet tillsammans matchen igenom på ett sätt som innebar att Rydboholm aldrig fick någon ny möjlighet att ta sig tillbaka in i matchen efter det tidiga kvitteringsmålet i den andra halvlekens inledning.

Även härligt att se farten, energin och framfusigheten i anfallsspelet som resulterade i många vackra mål framåt, vilket ger en härlig skjuts för självförtroendet inför fortsättningen.

…Välkommen till Kronäng!

Säger vi till Oskar ”Donken” Sandqvist som stod för en utmärkt debut i Kronängtröjan.

…Välkommen tillbaka!

Säger vi till Oskar ”Ankara” Omar som var tillbaka på fotbollsplanen igen och då, som så ofta förr, även i målprotokollet.

…Släkten var värst igen!

Hannes ”Google” Andersson visade ännu en gång att släkten är värst när han gjorde sitt första mål på mycket länge.

Då han fortfarande hyser känslor för Rydboholms SK tonade han ner målfirandet på ett respektfullt sätt.

Men en sak var klar. Hannes var inte direkt jättemissnöjd med att han gjorde mål. Och att det var mot just RSK gjorde inte saken värre.

…Vad tusan vad det där?

De häftigaste ögonblicken inom fotbollen är de när man bara står där och gapar av förvåning och undrar över vad det är man har sett och om det faktiskt inträffade på riktigt.

Sami ”Vänster” Jalalis drömmål var ett sådant ögonblick.

Vad var det där för något egentligen? Någon som kan reda ut det? Robban ”Tillslagskungen” Andersson?

…Tack för allt och lycka till!

Säger vi till Ali ”the boat” Abdirahman som tyvärr har flyttat till Göteborg och därmed gjorde sin sista match för Kronäng – åtminstone för den här gången.

Förutom att Ali är en superskön kille, har han haft högst träningsnärvaro i hela truppen och bjudit oss på en del magiska ögonblick vi aldrig glömmer.

Det var ju faktiskt Ali som, med sitt vackra finalmål, sköt oss till triumfen i Kinnarpscupen i vintras.

Pokalen står där i prisskåpet i klubbstugan som ett vackert minne, men väntar också tålmodigt med förhoppningen om att han en dag ska återvända.

När vi väl bad honom hålla i pokalen för en bild kunde han inte hålla tårarna tillbaka.

Vi känner likadant Ali och du är alltid välkommen hem till Kronäng igen!

***

Tack ska ni ha alla supersköna fotbollskillar för en helg som tack vare er blev helt suverän! Alltid lika roligt att se er spela fotboll tack vare er passion!