Finalspel Blåkläder Cup: En talande glidtackling avslutade en stark prestation!
2019-02-04 22:00

Kronäng var ett av de blott fem lag som hade lyckats ta sig vidare till det prestigefulla slutspelet i Blåkläder Cup.

För andra helgen i rad gick färden därmed ut till Svenljunga och även om Kronäng inte lyckades hitta fram till samma koncept som hade tagit laget till den här finaldagen, bjöds vi som vanligt på tillräckligt med känsloladdad dramatik för att det skulle vara värt entrépengen.

Kronängs IF – Fristad/Sparsör/Borgstena (0-3)

Kronängs försvarsspel gjorde det svårt att F/S/B att spela sig igenom till några riktigt klara lägen.

Men det spelade mindre roll då F/S/B är ett lag som omedelbart drar nytta av minsta misstag från motståndarna.

Kronäng tappade många gånger boll i fel lägen och kom dessutom in fel i ett flertal närkampssituationer, vilket innebar att F/S/B kunde göra tre mål på fasta situationer i en match de svartvita aldrig riktigt var med i.

Skene/Örby Blå - Kronängs IF (1-2)

När Kronäng skulle ta revansch på sig själva mot Skene/Örby hann matchen knappt starta innan underläget var ett faktum.

Kronäng uppträdde aningen vilset och oinspirerat fram till att Adnan ”GarBale” Mohammad vann tillbaka bollen, satte fart längs kanten och, med en suverän passning, hittade över till den bortre stolpen där Hannes ”Google” Andersson befann sig och satte dit kvitteringsmålet som fick fart på hela laget.

Nu gick det verkligen att känna igen killarna och av bara farten uppstod ett nytt omställningsläge som Adnan ”GarBale” Mohammad avslutade i stolpen. På returen dök Gustav ”Överlappskungen” Isaksson upp och satte dit ledningsmålet som också blev segermålet.

Kronängs IF – Sjömarken/Sandared (0-3)

Likt i den inledande matchen mot F/S/B fick vi återigen se hur motstånd av den här kalibern hugger direkt så fort man tappar fokus minsta lilla.

Kronäng spelade återigen med alldeles för hög risk mot ett Sjömarken/Sandared som vann både klart och rättvist.

Örby/Skene Vit – Kronängs IF (2-2)

Nu fanns det ingenting att spara på och Kronäng skulle ta ledningen på en indirekt frispark där Arvid Elmgren ”Captain Fantastic” Kopp petade bollen till Adnan ”GarBale” Mohammad, som lyckades lirka in bollen igenom den uppställda försvarsmuren.

Kronäng ville i det här läget kanske lite för mycket framåt och en straff och en soloprestation senare hade Örby/Skene vänt på steken och var nu i ledningen.

Våra svartvita favoriter vägrade dock att ge sig utan kamp och skapade ett enormt tryck mot motståndarnas mål under slutminuterna och till slut kom också målet efter en tilltrasslad situation.

Adnan ”GarBale” Mohammad avslutade först. Örby/Skene fick inte bort bollen som hamnade framför fötterna på Hannes som i sin tur avslutade, vilket efter ännu en misslyckad undanrensning öppnade upp läget för Gustav ”Överlappskungen” Isaksson, som hur kyligt som helst satte dit kvitteringen.

Med åtta sekunder (!) kvar hade Örby/Skene två spelare fria mot öppet mål och kunde därmed dra ner rullgardinen rejält för Kronäng. Ett blytungt slut på den här turneringen.

Nej!

Vänta nu!

Fel!

Det blev ju ofattbart nog inget mål i den situationen.

David ”Puyol” Stolt offrade sig nämligen (på klassiskt ”Carles Puyol-manér”) gränslöst i den här situationen och lyckades med en glidtackling fläka sig fram och få bort bollen ut över sidlinjen.

En mäktig sekvens som framkallade rysningar och inte bara förklarar vad David har fått sitt smeknamn ifrån, utan samtidigt säger mycket om det här lagets vägran att ge upp oavsett hur tufft läget ser ut att vara.

Inför matcherna pratade vi om ett par basala saker – vi själva har möjlighet att påverka - där vi alltid kan vara bättre än motståndarna.

1. Inställningen (vi kan alltid se till att vara laget som kämpar hårdast).

2. Koncentration (vi kan alltid se till att vara laget som är mest fokuserat och noggrant).

3. Smartness (vi kan alltid se till att vara laget som bjuder på minst misstag genom att spela enkelt och ibland också lite cyniskt).

Det går absolut att hävda att vi har sett både bättre inställning och koncentration tidigare under inomhussäsongen, med förra helgen som färskt exempel.

Stora problemet var trots det inte att viljan saknades – för den fanns där som alltid.

Det som fattades var framförallt kylan och enkelheten, vilket innebar att Kronäng bjöd motståndarna på betydligt fler lägen än vi har sett tidigare.

Vi tar därmed med oss en nyttig lärdom om att de grundläggande bitarna alltid måste finnas på plats först, för att man ska kunna vara med och fajtas mot motstånd av de här digniteten.

På pluskontot tar vi givetvis med oss att killarna vid två tillfällen kom tillbaka starkt från mentalt jobbiga underlägen. Oerhört energigivande att se!

Kronäng var oerhört nära en tredjeplats i denna konkurrenskraftiga turnering och sett till helheten är en fjärdeplats en mycket stark prestation.

Vi är oerhört stolta över det här gänget som har bjudit på en inomhussäsong vi aldrig glömmer!