Finalspel FUTSAL-DM: Vad gjorde Carles Puyol i Grästorp?
2019-01-20 18:39

Så var det dags för det DM-slutspel som Kronäng på ett så imponerande sätt hade kvalificerat sig för.

Det är inte varje dag man är i Grästorp och det är ta mig tusan inte varje dag man får spela ett DM-slutspel.

Inte så konstigt då att Kronängs egen supporterklubb ville hänga på för att stötta sina kompisar.

Den trogna supporterklubben bestod (förutom föräldrarna) av Marwin, Arvid och Adnan, som inte hade något emot att kliva upp tidigt den här söndagsmorgonen - men som ändå höll på att missa alltihopa.

Marwin var på plats på Kronäng i god tid. Inga problem så långt.

Arvid och Adnan trodde dock att samlingen var klockan 08.30 istället för 08.00.

Anledningen?

Att Arvid hade stämt av tiden med vår gode vän Casper ”Piqué” Swahn som var HUNDRA PROCENT säker på att det var 08.30 som gällde.

När Arvid cirka 08.05 ringde upp och påpekade att det var klockan 08.00, svarade tydligen Casper att han visste det, men att han tyvärr inte kunde följa med på grund av konfirmation.

Hmm, vad var det som hände egentligen?

Svårt att svara på, men slutar aldrig att bli förvånad över de här killarna.

Nåja, tack vare Eva Elmgrens snabba reaktionsförmåga och Leos kyla när han plockade fram det gamla ”hitta-en-genväg-till-Fristad-genom-skogen-tricket”, var till slut ändå alla på plats i god tid för den första matchen i Åse-Vistehallen.

Under gårdagens spelarmöte återupprepade vi att uppträdandet och inställningen är våra viktigaste ledord – något som Kronäng med all önskvärd tydlighet visade att de hade greppat när de nu ställdes mot än tuffare motstånd.

Bjärke – Kronängs IF (1-1)

Kronäng hade, tack vare det noggranna försvarsspelet, full kontroll på den här matchen.

Bjärke tilläts egentligen inte skapa någonting och drygt fem minuter in i matchen tog Kronäng ledningen.

David ”Puyol” Stolt bröt ett uppspel och släppte bollen vidare till Gustav ”Överlappskungen” Isaksson, som i sin tur hittade över till Ali ”the boat” Abdirahman vars distinkta avslut gav laget ledningen.

Det var inte under mer än ett fåtal sekunder som Kronäng tappade koncentrationen och det räckte för att Bjärke skulle utnyttja en inspark från kanten till att nicka in kvitteringen.

Kronäng skapade ett flertal chanser att avgöra. Allra närmast var Hugo ”Pirlo” Andersson när han var först på returen, som målvakten lämnade på Ali ”the boat” Abdirahmans avslut. Men avslutet gick strax över och matchen slutade oavgjord.

Riktigt surt, med tanke på att det här var Kronängs match.

IFK Trollhättan – Kronängs IF (6-1)

Kronäng fick minst sagt en tuff start, mot ett mycket skickligt Trollhättan som vred upp ett oerhört tempo.

Trollhättan hann med att göra fem mål under de inledande tio minuterna och Kronäng var rejält i brygga.

Men istället för att vika ner sig stod killarna för en, med tanke på omständigheterna, vanvettigt stark kämpainsats under de avslutande tio minuterna när lagen gjorde var sitt mål.

Kronängs mål gjordes av Gustav ”Överlappskungen” Isaksson efter ett fint kombinationsspel med Thure ”den lurige” Sigge och Trollhättans mål kom när Kronäng satsade allt framåt under slutminuten.

Så en mycket stark avslutning av matchen från Kronäng som aldrig slutade springa och kämpa tillsammans!

Stolthet, tacksamhet och glädje.

Det är svårt att känna något annat över att få vara med som ledare för de här underbara Kronänggrabbarna.

Bara att ta sig hit var en oerhört stark prestation.

Men när vi nu väl hade nått fram till slutspelsmatcherna, pratade vi om att njuta av tillfället och verkligen se till att ta till vara på de fyrtio minuterna. Detta för att kunna lämna planen efter slutsignalen med känslan ”vi gjorde allt vi kunde” istället för ”tänk om vi bara kunde få spela om matchen”.

Den första matchen mot Bjärke vinner Kronäng en vanlig dag med ett par bollar. Men det vi tar med oss är återigen ett snudd på prickfritt försvarsspel, fast kanske framförallt bättre rörelse, idéer och kombinationer i det uppställda anfallsspelet än vad vi har sett tidigare.

Den andra halvan av matchen mot Trollhättan var dock den mest imponerande då vilket lag som helst hade givit upp och lagt sig platt efter en så mentalt prövande start.

Det här gänget började istället slita ännu hårdare ihop, tog sig in i matchen, fick in ett reduceringsmål och var under en femminutersperiod bättre än Trollhättan som var ett motstånd av mycket hög kaliber.

Under gårdagens spelarmöte fick killarna se ett videoklipp som visade vad Barcelonamittbacken Carles Puyol var för typ av spelare och varför han för alltid kommer att vara undertecknads favoritspelare.

Och så under hela DM har Kronäng (genom att spela lika uppoffrande som Puyol), dels visat upp vad rätt inställning kan leda fram till och dels varför de alltid kommer att vara undertecknads favoritgäng.

Sträck på er, ni förtjänar alla starka fem-plus!

+++++

Wile ”Ter Stegen” Lindqvist

David ”Puyol” Stolt

Felix Hultman

Gustav ”Överlappskungen” Isaksson

Sebastian Muñoz Cortes

Ali ”the boat” Abdirahman

Simon ”Bagarn” Lindén

Hugo ”Pirlo” Andersson

Thure ”den lurige” Sigge

Tack för att ni återigen bjöd på en pulshöjande fotbollsdag grabbar!