Kronängs IF – Sparsör/Fristad/Borgstena: Fotbollen ger oss alltid nya möjligheter
2018-06-25 11:55

När Sverige senast var med i världsmästerskap i fotboll 2006, avancerade laget från gruppspelet och ställdes i åttondelsfinalen mot värdnationen Tyskland.

Att möta Tyskland är alltid svårt. Att möta Tyskland i en slutspelsmatch i ett VM är ännu svårare. Att möta Tyskland i en slutspelsmatch i ett VM I TYSKLAND (!) får de flesta landslagen att skaka rejält.

Det var på alla sätt helt fel tid och plats för Sverige att möta Tyskland på. Ett fotbollsland, som hade varit splittrat efter mindre lyckades mästerskap i början av 2000-talet, men som nu stod enat i VM på hemmaplan.

Där och då fanns inte förutsättningarna för att Sverige skulle kunna ge Tyskland en riktig match och matchen hann knappt börja förrän Lukas Podolski hade avgjort den med två mål på tolv minuter.

Lite samma känsla var det när Kronäng skulle möta Sparsör/Fristad/Borgstena under söndagskvällen. Det var alldeles för många av de tongivande spelarna som saknades på samma gång, av olika anledningar, för att Kronäng skulle kunna ge ett skickligt bortalag en ordentlig match.

Men det som är så härligt med fotboll är att den alltid ger oss nya möjligheter.

När Toni Kroos med kyla och precision sänkte Sverige i sista tilläggsminuten i midsommardagsdramat kändes det som att VM var över för Janne Anderssons tappra kämpar. Men faktum är att det dyker upp en ny chans på onsdag när Mexiko står på andra sidan.

Kronäng behöver inte vänta fullt så länge då nästa match är redan på tisdag i Alingsås.

Det blev en match där Kronäng mestadels fick spela försvarsspel och det var inte lätt att hänga med mot ett bortalag som spelade en snabb och teknisk anfallsfotboll med många löpningar framåt.

Kronäng stod emot helt okej inledsningsvis och lyckades emellanåt hota med ett par halvfarliga kontringslägen på kvicka Adnan ”GarBale” Mohammad och Read Alhsri.

Problemet för Kronängs del var att det blev för långa avstånd mellan lagdelarna, vilket gjorde att bortalaget gång på gång kunde spela sig igenom och komma till farliga lägen mot hemmalagets backlinje som - med tanke på hur utlämnad den ofta blev – löste många situationer på ett förtjänstfullt sätt.

Ingen ska komma här och påstå att killarna inte kämpade, för det gjorde de verkligen. Men det var som att den där extra gnistan och tron inte riktigt fanns där den här kvällen, vilket gjorde att det rann iväg lite onödigt mycket resultatmässigt.

En annan dag med andra och bättre förutsättningar hade det kunnat bli en jämnare drabbning. Men det här blev den där typen av match man som fotbollsspelare ibland bara tvingas genomlida för att kunna gå vidare och ta tag i nästa uppgift på fotbollsplanen.

Det killarna ska ha beröm för är återigen uppträdandet. När fotbollslag hamnar i den här typen av svårhanterliga situationer är det lätt hänt att man börjar ta ut sin frustation i form av fula efterslängar eller genom att börja klaga på domaren – skämma ut sig helt enkelt.

Som ledare blir man både glad och stolt när man ser ett fotbollslag som klarar av att stå emot de där negativa krafterna och fortsätta fokusera på rätt saker.

Det har varit en tuff period de senaste veckorna med många frånvarande på grund av semester och skador m.m. – vilket olyckligt har fallit samman med att vi har mött de starkaste lagen i den tuffaste serien. Inga optimala förutsättningar direkt.

MEN det är inget som på något sätt får överskugga de i övrigt, minst sagt, imponerande insatserna som de här supersköna fotbollsgänget har stått för såhär långt under säsongen.

De där avgörande marginalerna har, med några få undantag, mestadels varit emot och killarna har inte alltid fått den utdelning de så väl har förtjänat för den härliga målmedvetenhet de har visat upp.

Ser man till det rent fotbollsmässiga är det en enorm skillnad på de inledande träningsmatcherna kontra spelet killarna har visat upp under seriespelet.

Går vi ännu längre tillbaka och tittar på gamla klipp från ett år tillbaka är skillnaden så pass stor att det bli löjligt att ens försöka sig på en jämförelse.

Att få vara med och se hur det här fotbollslaget utvecklas såväl kollektivt som individuellt är en av mina starkaste fotbollsupplevelser. Och även om söndagens match inte var den allra roligaste är det härligt att kunna konstatera att det är mängder med matcher kvar att spela – nästa redan imorgon (tisdag). En ny dag. En ny plats. Nya förutsättningar. En ny möjlighet.

…Glädjeämne

Naturligtvis att Adnan ”GarBale” Mohammad var tillbaka på fotbollsplanen för första gången på tre långa månader. Härligt att ha dig tillbaka igen Adnan!

…Nattkämpar!

Rami Alhazouri, som aldrig tvekar på att gå in stenhårt i duellerna, nickade i slutet av matchen olyckligt ihop med en motståndare och fick ett jack i bakhuvudet som behövde sys.

Så där satt han på akuten och väntade med sina stöttande kompisar Read Alhsri och Ahmad Zeidan, som hjälpte till att hålla humöret uppe. Ett tag var det nästan så att vi hade behövt skicka in Read i behandlingsrummet istället - på grund av skrattattackerna som fick honom att vika sig.

Det var när klockan började närma sig 03.30 som Rami för första gången yttrade att han kände sig ”lite trött” och en halvtimme senare, när stygnen var på plats, kunde han gå ut och väcka sina kompisar för att äntligen åka hem och sova. Snacka om tålamod, kamratskap och kämparglöd.