Vårgårda IK/FK – Kronängs IF: Har ni hört talas om Roy Cleveland Sullivan?
2018-06-19 00:26

Har ni hört talas om Roy Cleveland Sullivan?

Den amerikanska skogsvaktaren i Virginia, som under sin livstid slog ett världsrekord. Roy Cleveland Sullivan blev nämligen träffad av blixten vid sju olika tillfällen (!) - och överlevde dessutom alla gångerna.

Har ni hört talas om Kronängs IF P02/03/04?

Ett fotbollstokigt gäng från Borås, som efter att ha släppt in sju mål på tjugo minuter (!) – lyckades överleva och åka från Tånga Hed vid gott mod efter en ofattbart stark uppryckning och ett uppträdande av guld.

Vårgårda tog ledningen omgående och fortsatte på det inslagna spåret mot ett Kronäng som inte var med överhuvudtaget under de inledande tjugo minuterna när hemmalaget hann med att göra sju mål.

Men Kronäng fortsatte kämpa och tio minuter före halvtid kom ett reduceringsmål som var viktigt rent mentalt. Simon ”Bagarn” Lindén lyckades lirka fram bollen mellan ett par motståndare till lagkapten Arvid Elmgren Kopp, som vände upp och sökte skottläget. När det inte dök upp spelade han smart bollen vidare till Wilhelm Grahn som vände runt, blev fälld och domaren pekade på straffpunkten. Arvid Elmgren Kopp var sedan säkerheten själv från elva meter.

I halvtid pratade vi om att se den andra halvleken som en ny match och vi fick se ett helt nytt lag kliva ut på planen och, förutom bättre försvarsspel över hela planen, gå framåt och skapa målchanser.

Utdelningen kom efter att Hannes ”Google” Andersson hade skickat fram en delikat boll att springa på för Gustav ”Överlappskungen” Isaksson som jobbade fram en hörna. En hörna som han valde att spela kort till David ”Puyol” Stolt. Ett enastående bra beslut skulle det visa sig, då David tog med sig bollen in mot straffområdet och hängde in ett nytt reduceringsmål i den bortre nätmaskan - hur läckert som helst.

Att Vårgårda lyckades få dit ett par bollar även i andra halvlek var inte så mycket att säga om, men Kronäng var med på ett helt annat sätt jämfört med matchinledningen.

De första tjugo minuterna lämnar vi därhän.

Vi fokuserar istället på de resterande sextio minuterna som är mer intressanta ur den aspekten att Kronäng, trots en matchöppning tyngre än en blåvalsfamilj, på något sätt lyckades simma upp till vattenytan, hålla sig flytande, klättra upp på stegen till båten och få en rätt behaglig tur hem.

Att spela en timmes fotboll mot ett offensivt skickligt Vårgårda med resultatet 2-3 hade varit en stark prestation i normala fall. Att göra det, med tanke på hur matchen började, var en onormalt stark prestation – inte minst mentalt - från ett fotbollsgäng att vara stolta över.

Det är så lätt i det här läget att känna av de där lilla skoskavet eller nageltrånget, eftersom det inte är lika roligt att spela fotboll dagar som denna.

Att börja gnälla på medspelare, domare eller den som bara råkar stå närmast, är också vanliga sätt att använda för att få ur sig sin frustration.

Kronäng såg istället till att använda frustrationen till att kämpa och slita tillsammans där ute på planen (hur tusan orkar ni killar?) och därutöver peppa varandra under den hårda motgången med positiva och värmande ord.

Vet inte riktigt hur killarna mäktade med det här, men de kanske hade lyssnat på Jonas Gardells visa ord:

Det finns alltid de som har det värre – fortsätt gräv neråt”

Kanske sprang de runt och tänkte på Roy Cleveland Sullivan?

…Lika tur som Ronaldo?

Ställde, med inslag av ironi, frågan till killarna inför avspark om Ronaldo bara hade tur mot Spanien.

Ställde på samma sätt frågan till David efter hans vackra mål den här eftermiddagen - och han erkände direkt att det bara handlade om en sak: skicklighet!

Jag tror honom.

…Positiva snack

Två positiva kommentarer (ljuv musik) jag minns från matchen:

”Kom igen Wile, du kunde inte göra något på den.” Arvid Elmgren Kopp

”Bra David, du gjorde helt rätt i den situationen.”  Isak ”the magic left foot” Sångberg.

…Vackraste

När Wile ”Ter Stegen” Lindqvist var nedstämd i halvlek hjälpte Hugo ”Pirlo” Andersson honom upp och gav en uppmuntrande kram på väg ut till en andra halvlek. Fint gjort av dig Hugo!

…Coolaste

Wile ”Ter Stegen” Lindqvist som klev ut till den andra halvleken och hjälpte sitt lag med ett par vassa räddningar på avslut från nära håll. Tack ska du ha Wile!

…Utryckning

Casper ”Piqué” Swahn, som hade haft så ont i magen under dagen att han hade behövt uppsöka akuten, var plötsligt frisk som en nötkärna och drog då, med pappa Fredrik, iväg till Vårgårda för att hjälpa sitt lag ur knipan.