Skene IF – Kronängs IF: Ett slutprov med många vackra toner
2018-04-23 22:59

Efter att ha stått för ett enastående bra jobb under Kronäng Arena Cup, som blev en riktig dundersuccé, var det dags för killarna att dra på sig matchtröjan igen för att spela den avslutande träningsmatchen innan seriespelet drar igång.

Motståndet förväntades vara tufft och det här var något av ett slutprov innan säsongen börjar på riktigt. Glädjande nog fick vi se hur många av bitarna vi har fokuserat under den långa vintern har börjat falla på plats – samtidigt som vi fick en tydlig indikation på vad vi behöver träna mer på.

Kronäng blev kraftigt tillbakapressat under den inledande tjugominutersperioden. När Skene väl tappade bollen, vann de snabbt tillbaka den och när hemmalaget tog ledningen efter ett fint fotbollsanfall var känslan att det kunde bli en jobbig eftermiddag i värmen. En känsla som stärktes när Skene utnyttjade passiviteten hos bortalaget på en välslagen hörna och därigenom utökade ledningen.

Killarna skulle dock bevisa för både sig själva och omgivningen att de inte var här för att agera statister och i den andra perioden stod Kronäng upp betydligt bättre i den fysiska kampen.  När vi dessutom fick se den höga pressen, som vi hade pratat om inför matchen, ge resultat lyckades Kronäng allt oftare flytta upp laget och få till spel på offensiv planhalva.

Men så var det där med fasta situationer. Hannes ”Tillslagsprinsen” Andersson stod för två giftiga frisparkar från höger ytterposition – varav den ena höll på att segla direkt in i mål. Istället kunde Skene relativt obehindrat gå ifrån ytterligare via ett nytt mål på hörna.

Ute på planen fortsatte Kronäng att visa goda tendenser framåt och en nick i ribban från Read Alhrsi, efter ett riktigt kanonanfall med många passningar inom laget, var det som stod emellan Kronäng och ett reduceringsmål i det läget.

Killarna kände själva att de var på väg in i matchen och när Kronäng i den tredje perioden tog över matchen, hade bra kontroll defensivt och började etablera spel på offensiv planhalva, kom också det så välförtjänta reduceringsmålet.

Isak ”the magic left foot” Sångberg lirkade vackert in bollen i straffområdet till Read Alhrsi och Rami Alhrsi som båda kom sättandes i djupled. Målvakten hann emellan för att bryta, men Rami lyckades jobba tillbaka bollen och osjälviskt nog spela snett bakåt till Read som satte dit reduceringen.

Wile ”Ter Stegen” Lindqvist såg med ett par modiga ingripanden till att Kronäng hade chansen att närma sig ytterligare i och med att intentionerna fanns framåt.

Men när Kronäng inte orkade hålla uppe samma intensitet och fokus under slutet av matchen kunde Skene få dit ytterligare två mål (varav ett till på hörna) och vinna välförtjänt även om spelet ute på planen var jämnare än vad siffrorna talar om.

Om vi för en stund väljer att bortse från de fasta situationerna och ser till hur det såg ut ute på planen vill vi ledare skicka med killarna ett kuvert med stort A i betyg för sättet de genomförde det här ”slutprovet” på.

De bitar som vi har fokuserat mest på under försäsongen spelade killarna nu upp för oss som ett vackert och avslappnade pianostycke. Vi ledare behövde inte göra något annat än att stå där, lyssna, njuta och hålla tummarna för att tonerna som spelades aldrig skulle tystna:

Målvakt Wile ”Ter Stegen” Lindqvist fördelade boll ut på fria ytor som ingen annan såg, mittbackarna Casper ”Piqué” Swahn och Hannes ”Tillslagsprinsen” Andersson gick brett isär för att lugnt och tryggt, men med bra fart i passningarna, vända på spelet till ytterbackarna Carl Ekdahl, David ”Puyol” Stolt och Alexander ”Boom” Mohammadian som hade flyttat upp längs kanten för att erbjuda alternativ.

Detta tålamod, lugn och rörelsemönster i uppspelsfasen öppnade upp ytorna för de centrala mittfältarna Arvid Elmgren Kopp, Isak ”the magic left foot” Sångberg, Rami Alhazouri och Gustav ”Överlappskungen” Isaksson som fick mer tid med bollen – men trots det släppte bollen på ett eller två tillslag ut mot kanterna där kantspringarna Jonathan ”Tid” Tidstål, Hugo ”Pirlo” Andersson och Dek Ibrahim fyllde på med offensiva löpningar.

Spelet flöt på som aldrig tidigare och när Skene fick jaga boll mot ett Kronäng som hade etablerat ett tryck på offensiv planhalva fanns det även möjligt att söka spjutspetsen Read Alhrsi, som i vanlig ordning sprang på allt som rörde sig, i djupled – vilket var det som ledde fram till reduceringen.

När det gäller passiviteten som infann sig vid de fasta situationerna är det givetvis något vi kommer att rikta fokus mot under träningarna framöver. Just nu lämnar vi dock alla hörnor därhän och applåderar killarna för en mittenperiod som var det här lagets klart bästa under försäsongen och då också mot det skickligaste motståndet vi har ställts mot såhär långt.

Härligt att se killar!

OBS! Glöm inte Laxacupen!

Vill även passa på att påminna om hur viktigt det är att ni snarast svarar på kallelsen som har skickats ut gällande Laxacupen 26-29 juli. Detta för att vi ska kunna planera in för sommarens stora höjdpunkt!