FFK-cupen: Punkteringen i Kinnarp
2018-01-07 18:37

Ni förstår att samlingen var tidig om jag säger att vi var på plats på Kronäng Arena så pass tidigt att vi inte ens kom in genom dörren. Klockan 06.00 var tydligen smärtgränsen för när Kronäng Arena kunde tillåta oss att hämta matchställen en iskall söndagsmorgon, en vecka in på det nya fotbollsåret.

Det var lite samma känsla som när man ska åka utomlands med morgonflyget och mer eller mindre är ensam ute på vägarna. En känsla som stärktes när vi var först på plats i den tomma Kinnarpshallen. Ett par minuter hann vi fundera på om vi hade hamnat rätt. Men snart började de andra lagen dyka upp och det var dags för en ny spännande fotbollsdag tillsammans.

Killarna har med vettiga argument framfört önskemål om att pressa högre i försvarsspelet, varför fokuset under de senaste inomhusträningarna har varit just detta. Målsättningen med deltagandet i FFK-cupen var därför att variera det lägre försvarsspelet med att våga kliva upp högre på motståndarna. En målsättning som definitivt infriades - även om det inte skulle bli Kronängs dag i Kinnarp.

Tomtens IF - Kronängs IF Svart (1-0)

Kronäng hade bra koll på den första matchen och skapade ett flertal öppna lägen för att ta hem alla tre poängen. Men när chanserna inte utnyttjades, fick istället Tomten en försenad julklapp i form av ett mål, med ”mycket flytväst” (som Glenn Strömberg numera brukar uttrycka det), som på något märkligt sätt blev matchens enda.

Kronängs IF Vit – IFK Falköping FF Blå (0-0)

Kronäng stod här för en klockren, mycket disciplinerad defensiv insats mot Falköping som knappt tilläts komma till några skottlägen alls. Omställningslägena var tillräckligt många för att Kronäng skulle kunna såra sina motståndare, men även den här gången var det effektiviteten framför mål som saknades.

Kronängs IF Svart – Nossebro (2-3)

Kronäng satte tidigt in den höga pressen och fick bra utdelning i form av två snabba mål där Isak ”the magic left foot” Sångberg lät den just den magiska vänsterfoten tala och där Oskar ”Ankara” Omar på nytt var på rätt plats vid rätt tillfälle. Frågan i det här läget var inte OM, utan snarare HUR MYCKET Kronäng skulle vinna med.

Men fotboll är fotboll och två billiga frisparkar senare var ställningen lika. Ett mentalt svårt läge som försvårades ytterligare av ett nytt baklängesmål. När slutsignalen gick var det svårt att förstå vad som just hade hänt. En del av idrottens charm, men samtidigt också dess baksida.

Kronängs IF Vit – Gnosjö IF Lag 1 (0-2)

Mot Gnosjö kom Kronäng snett in med ett tidigt baklängesmål och hade därefter svårt att hitta in i matchen. Killarna gav det åtminstone ett försök genom att sätta in den högra pressen, men det skapades inte tillräckligt mycket framåt för att på allvar hota motståndarna.

Kronängs IF Svart – Falköpings FK Röd (1-1)

Även om den höga pressen inte gav önskad effekt fullt ut, var det här ytterligare en match som Kronäng borde ha vunnit med tanke på antalet målchanser som skapades. Trots underläge slutade killarna aldrig att gå för det och efter att Rami Alhazouri till slut fått in kvitteringen, hade Isak ”the magic left foot” Sångberg även ett avslut strax utanför stolpen i slutsekunden.

Grolanda IF/Floby – Kronängs IF Vit (1-0)

Seger i den avslutande matchen skulle innebära avancemang, tack var inbördes möte mot just Grolanda/Floby, och den här gången hittade killarna återigen rätt i försvarsspelet.

Motståndarna fick slita för att skapa något och Kronäng hade ett par riktigt bra lägen att lyckas ta hem segern. Närmast var Read Alhsri med ett skott i stolpen – men att bollen tog i just stolpen och ut var dessvärre talande för hela den här dagen.

Det var inte särskilt svårt att känna med killarna när man såg deras molokna blickar när det var dags att packa väskorna och åka hem till Borås. Allt kan såklart inte bara sammanfattas med otur – för det fanns en hel del saker vi kunde och borde ha gjort bättre såväl anfallsmässigt som defensivt. Men det var ständigt så provocerande nära att bli något helt annat av det hela, än det till slut blev. Små marginaler – stora skillnader.

På planen hade Kronäng förutom hårt jobb och mycket vilja visat att de, under perioder, klarade av att variera det lägre försvarsspelet med en högre press. Ibland kan det ju vara så att man får lämna en turnering på grund av att motståndarna helt enkelt har varit bättre eller att man har underpresterat.

Men den här gången var prestationerna tillräckligt bra mot motståndare som Kronäng en normal dag har goda chanser att besegra – vilket gör det svårare att acceptera, då killarna var förtjänta av mer, samtidigt som det var svårt att sätta fingret på hur det hade gått till.

Till råga på allt fick Carl-Otto Isaksson punktering på bilen och tvingades ringa efter en bärgare. Ett nästan kusligt sammanträffande då det var så talande för känslan som infann sig efter den sista slutsignalen. Känslan av oflyt och att luften gick ur en.

Väl tillbaka på vintervita Kronäng Arena övergick känslan till stolthet över modet killarna hade visat upp samt en tacksamhet över en trevlig, lagom intensiv, spännande, svängig och minst sagt känslosam cup-dag tillsammans.

Det är, som nämnt, aldrig ointressant att se det här gänget spela fotboll, så det är bara att se till att få däcket bytt och köra på - som vi alltid gör!

Tack till alla föräldrar som såg till att vi kunde ta oss till Kinnarp, trots den tidiga timmen, och var med och stöttade laget!

Om det inte blir alltför kallt tränar vi som vanligt imorgon (måndag) utomhus på Kronäng. Återkommer via mail när det är bestämt.