Hestrafors/Bollebygd – Kronängs IF: Går det att vara en vinnare utan att vinna?
2020-09-06 20:51

Att spela fotboll en dag när allt stämmer – när allt bara flyter på – är en underbar känsla.

Det finns få saker som slår det.

Att spela fotboll en dag när det inte stämmer – när det mesta går emot – är något helt annat – men samtidigt det som säger allra mest om ett fotbollslag.

Den tidigare förbundskaptenen Erik Hamrén pratade nyligen i en podcast om att det faktiskt är möjligt att vara en vinnare utan att vinna.

Hm, vänta lite nu – stopp!

Hur hänger det där ihop egentligen?

Det låter ju jättekonstigt.

Jo, det gör det ju såklart.

Men om man lyssnade vidare på intervjun beskrev Hamrén en vinnare som någon som förbereder sig på bästa sätt och som ger sitt yttersta i alla lägen - oavsett vad som händer.

Något som definitivt gick att ta fasta på efter att Kronäng hade varit och spelat match på Bollevi i Hestrafors under söndagseftermiddagen.

Ja, för det skulle bli en av de där tuffa fotbollsdagarna för Kronäng som hamnade i tidigt underläge och som, trots en snabb kvittering, hade svårt att hitta in i den här matchen.

Det var två inledande tjugominutersperioder där ett fysiskt och spelskickligt hemmalag kunde skaffa sig ett alldeles för stort försprång – mycket beroende på att Kronäng inte var inställda på att lägga ner det hårda jobb som hade krävts för att göra en jämn batalj av det hela.

Kronängspelarna såg ut som att någon hade sålt deras spelkonsol och doppat deras mobiltelefon i ett vattenglas.

Det är ju inte så fotbollen ska få oss att känna.

Inför den tredje perioden pratade vi därför om att gå ut och spela fotboll för att det är det absolut roligaste vi vet. Det är ju därför vi lägger ner så mycket tid på det.

För att det skulle kunna bli roligt var en förutsättning att gå in och ge precis allt i varje situation.

De två föregående perioderna var historia, något som inte längre var möjligt att påverka och därmed inget att fokusera på.

Nu skulle killarna gå ut, göra sitt absolut bästa och därmed ge sina motståndare en ordentlig match under den avslutande perioden – vilket de också gjorde.

Plötsligt fick vi se Kronängspelare gå in och vinna duellerna som de hade avstått ifrån tidigare.

Plötsligt fick vi se Kronängsspelare vara ett steg före sina motståndare istället för ett efter.

Plötsligt fick se Kronängsspelare som spelade fotboll för att de älskar det.

Motståndarna fick svårare att skapa chanser medan Kronäng kom till fler, satte dit ett par bollar och stod därmed för en betydligt jämnare period.

Att se killarna stå för den insatsen i den tredje perioden – med tanke på hur tungt det hade varit i de två föregående – gör det omöjligt för undertecknad att se på det här gänget som något annat än vinnare.

Fast ett tips från coachen inför nästa match är att se till att vara vinnare från matchminut nummer ett – så kommer allting att bli så mycket lättare och roligare.

Tack ska ni ha killar, för att ni samlade ihop er och gav oss den avslutningen!

Albin ”Ter Stegen” Österlindh
Alvin Ström