Kronängs IF – IFK Örby: ”Take The Ball, Pass The Ball”
2021-09-12 21:06

Har ni sett dokumentären på Cmore som handlar om hur Pep Guardiolas Barcelona under 2008-2012 spelade vad många anser är den bästa fotbollen genom tiderna?

Den har titeln ”Take The Ball, Pass The Ball” och rekommenderas starkt.

För oss som följde Barcelonas samtliga matcher under den här perioden är det inte titlarna i sig man kommer ihåg mest – utan sättet Messi, Xavi, Iniesta och de andra spelade fotboll på.

När killarna om ett par år börjar med filosofi i skolan kommer de förmodligen att få läsa om Platon och hans idévärld.

Idévärlden ses som den sanna verkligheten, medan den värld som vi människor kan uppfatta bara är en skugga eller blek kopia av idévärlden.

Om Guardiolas Barcelona är något av fotbollens idévärld, som är ouppnåelig för 99% av världens fotbollslag, är den ändå något att hämta inspiration ifrån.

Något som Kronängs IF P09/10 gjorde under söndagens match mot Örby hemma på Kronäng Arena.

***

Barcelonas filosofi under storhetsperioden byggde mycket på devisen att så länge det egna laget hade bollen, kunde motståndarna inte göra mål.

Xavi & Co spelade alltså försvarsspel genom att hålla bollen undan från motståndarna med sitt passningsspel.

Fokuspunkten för dagen handlade, liksom i fredags, om att våga spela fotboll på få tillslag och se till att så många som möjligt var med i varje anfall.

Ett intensivt jobbande Örby tvingade Kronäng att spela snabbt och enkelt och, efter en något försiktig start, började hemmalaget snart att visa upp ett allt bredare register i anfallsspelet.

Efter genomförd spelvändning sattes bollen många gånger direkt ut mot kanterna med HÅRDA PASSNINGAR (BRAVO!) som gav medspelaren mer tid med bollen.

Vi fick även många gånger se hur killarna spelade upp bollen från målvakt och försvarare upp på felvända mittfältare eller anfallare som i sin tur hittade tillbaka till en rättvänd lagkamrat.

Därifrån kunde bollhållaren välja det alternativ han ansåg var bäst tack vare flertalet offensiva löpningar i djupled.

Spelbredd, speldjup, spelbarhet och spelavstånd.

Alla delarna fanns med i den attraktiva fotboll som Kronäng presterade och som dessutom ledde fram till en stor mängd hundraprocentiga målchanser.

Faktum är att Kronäng långa stunder fick slita hårt defensivt mot Örbys kvicka offensiv.

Men under den avslutande perioden hanterade killarna det genom att hela enkelt hålla i bollen så länge och på ett så bra sätt att man inte behövde ägna sig så särskilt mycket åt försvarsspel.

Sammanfattningsvis fick vi alltså, i en helt jämn fotbollsmatch som väl slutade oavgjort till slut, se ett gäng Kronängsgrabbar som både vågade och kunde stå för en mogen fotboll med hög svårighetsgrad.

Att få fotboll att se enkelt ut är ju, som nämnt tidigare, just det som är så svårt.

Det var dock inget de här duktiga killarna verkade bry sig sådär jättemycket om.

De bara tog bollen.

Sen passade de den vidare.

FILM: Blåkläder Cup!2024-02-16 20:42
FILM: Trettonhelgscupen!2024-02-04 22:09