Kronängs IF – Fritsla IF: Var det Barcelona som spelade?
2020-09-20 19:24

I vanlig ordning spelade killarna en fin fotboll på få tillslag under uppvärmningsövningen.

För att få avsluta uppvärmningen med skott – något som alla fotbollsspelare av någon outgrundlig anledning tycker är det bästa som finns – lovade killarna att gå ut och spela likadant på matchen.

Våra charmiga fotbollsgrabbar höll sina löften.

Kronäng spelade redan från start en passningsorienterad fotboll där de struntade i det där med att driva bollen flera meter på egen hand och släppte istället bollen vidare till sina medspelare.

Killarna spelade en attraktiv fotboll som ledde fram till chanser.

Fritsla tog ledningen.

Då började killarna driva bollen istället.

Nej, stopp!

Vänta!

Det var precis vad de INTE gjorde.

Kronäng fortsatte att spela fotboll och vände med hjälp av ett LAGSPEL matchen till sin fördel.

Men NU började killarna driva bollen själva.

Nej, fel igen!

Trots ledning var det inte alls så att alla ville göra allt själva.

Kronäng fortsatte att spela en fotboll på ett och två tillslag genom samtliga tre perioder.

Det var lugna tålmodiga uppspel från försvararna Elvis Henriksson, Eric Eliasson och David ”The defender” Nilsson.

Det var löpvilliga mittfältare (Erik ”Mini-Gustav” Isaksson, Gevorg ”Gev” Avetisyan, Isack Abrahaley Gebru Gebreamlak, Oscar ”Kanté” Dahlander och Guner Bal) som erbjöd alternativ, spelade till en medspelare och sökte ny position.

Det var anfallare (Alvin ”Boom” Ström och Melker Andreasson) som höll sin centrala position, hittade kombinationer och kom till avslutslägen.

Och när Fritsla väl lyckades komma igenom fanns i vanlig ordning Kevin ”Lloris” Nilsson där som en trogen sista utpost – som satte igång spelet

snabbare än vanligt, vilket var positivt för anfallsspelet.

Knäskadade David ”Överlappskungen” Gavran gick runt där vid sidlinjen och frågade vid upprepade tillfällen om det var Barcelona som spelade.

Barcelona för fem eller sex år sedan får man förmoda att han menade.

Med tanke på det klockrena passningsspel (innehållandes mängder med passningstrianglar och spelvändningar) killarna visade upp den här kvällen var frågan inte på något sätt obefogad.

Det var helt klart "Barcelona light" över Kronängs spel.

Ser man till helheten – dvs. samtliga tre tjugominutersperioder – har Kronäng inte gjort en jämnare och kvalitetsmässigt lika bra laginsats den här säsongen.

Den attraktiva fotboll som killarna har visat upp på både träningar och uppvärmningar tog de nu med sig ut i matchsituation.

Det märktes att samtliga spelare kände sig involverade och därmed var nöjda med sina prestationer och det har de all anledning att vara.

¨

Tack killar – alltid kul att se er spela – men lite extra roligt när ni spelar såhär!