Fritsla IF – Kronängs IF: ”Måste jag slå inlägg?”
2020-09-16 23:04

Tisdagskvällen var ung när vi tog oss mot Kungaberg i Fritsla.

Vi var några som först hamnade vid Fritslas klubbhus istället för vid fotbollsplanen – och utan att skylla på någon enskild, var det på det viset att alltihop var Kevin ”Lloris” Nilssons fel.

Att vi hade slagit in fel adress på GPS:en skulle ju också kunna vara en delförklaring till problemet – men det beror ju lite på hur man väljer att se det.

Väl på plats visade det sig att det var tillräckligt varmt för att byta om till shorts.

Planen var i så gott skick att vi väl får benämna den som Camp Nou i pojkar division 9.

Killarna värmde upp precis som vanligt.

Och medan Oscar ”Kanté” Dahlander körde igenom sina femtio (?) varianter på stretchövningar - kom en minst sagt annorlunda förfrågan som gjorde undertecknad mer ställd en kanske någonsin tidigare:

”Måste jag slå inlägg? Kan inte någon annan göra det istället?

Frågan kom från vår gode vän Eric Idehall.

På riktigt nu – hur besvarar man den frågan?

Kan man ens besvara en fråga som man inte är helt säker på att man förstår innebörden av?

Som tur var behövdes det inte – utan killarna fortsatte att resonera på egen hand.

Eric undrade lite försiktigt om någon annan back kunde tänka sig att slå inläggen istället – eftersom han ville vara på plats inne i straffområdet och nicka.

De andra backarna accepterade förslaget och allt var frid och fröjd.

Åtminstone ett par sekunder - tills killarna kom fram till att de bara hade två backar och att det skulle bli lite tomt bakåt om båda gick upp samtidigt.

Så en av de härligaste och mest oväntade frågorna som har ställts sedan Sundsvall brann (eller åtminstone under 2000-talet), resulterade i att de till slut fick lägga ner projektet.

Men det skulle bli bra till slut ändå.

Idehall skulle få följa med upp på de fasta situationerna och knoppa dit en boll.

Killarna skulle dessutom bjuda på trevlig fotbollsunderhållning - åtminstone till att börja med.

Matchen spelades på en betydligt mindre plan jämfört med den killarna tränar och spelar på hemma på Kronäng Arena, vilket är jättebra - eftersom det innebär att de behöver fatta snabbare beslut.

Att ta snabba beslut var förresten något som Kronäng, under den första tjugominutersperioden, visade upp att de klarar av på ett utmärkt sätt.

Fritsla pressade högt, men tack vare kombinationen av spelbredd och speldjup kunde Kronäng gång på gång spela sig förbi och därigenom skapa numerära överlägen som ledde till både många och klara målchanser.

Trots en storspelande målvakt i hemmalaget hade Kronäng skaffat sig ett övertag inför de avslutande perioderna – ett övertag som innebar svårigheter med att fortsätta fokusera på att spela fotboll.

Ja, tyvärr blev det överlag alltför mycket driva boll på egen hand istället för att passa till sina lagkamrater under resterande matchtid. Något som kändes synd med tanke på den finfina fotboll som killarna hade visat upp under de inledande tjugo minuterna.

Men så kan det bli ibland och det ska sägas att hela matchen genomsyrades av en positiv attityd från killarna som aldrig gav avkall på noggrannheten i det defensiva jobbet, trots en rätt klar ledning.

Att killarna ville in på planen bara sekunder efter att de precis hade lämnat den, tyder ändå på att de trivdes och hade roligt tillsammans, vilket i grunden alltid är det allra viktigaste.

Tack ska ni ha killar, tränarkollegor och medresta supportrar för en supertrevlig kväll i Fritsla!

Albin ”Ter Stegen” Österlindh

Emil Music

Eric Eliasson

Eric Idehall

Erik ”Mini-Gustav” Isaksson

Guner Bal

Kevin ”Lloris” Nilsson

Oscar ”Kanté” Dahlander

Yusuf Abdisamed Hagi

Axel Nylén

***

Under veckans lagutmaning, som gick ut på att placera in bollar i mittcirkeln och memorera sluttabellen i Premier League 2019/2020, visade killarna återigen prov på ett välfungerande samarbete och inkasserade därmed tio färska poäng till poängspelet.

OBS! Notera de charmigaste stavningarna på engelska fotbollslag som någonsin har gjorts (se bilden ovan).

Shuffel United, Whatford och Norwitch är inte bara underhållande läsning - utan också en påminnelse om att det aldrig går att ha tråkigt tillsammans med det här gänget.

Aktuell ställning i poängspelet: 20 av 50 poäng. Kämpa grabbar!