Kronängs IF – Kinna IF: Killarna slutade aldrig att trampa!
2020-09-13 20:59

Tänk er att ni ska cykla upp för en brant uppförsbacke.

Det regnar.

Det blåser motvind.

Cykeln är gammal och saknar växlar.

Hela livet, och därmed fotbollen, är full av den här typen av utmaningar.

Vi kan inte undvika dem – så frågan är hur vi kan hantera dem?

Vill man cykla fortare, så trampar man hårdare – svårare än så är det egentligen inte.

Nu räckte det inte hela vägen upp för Kronäng den här eftermiddagen – men det slutade åtminstone aldrig att trampa.

Både uppvärmningen och de inledande minuterna på matchen lovade gott för Kronäng som släppte bollen snabbt och enkelt till varandra på ett sätt som också ledde fram till målchanser.

Det var två spelskickliga lag på planen, fast när Kinna vred upp tempot ytterligare ett hack fick Kronäng verkligen anstränga sig maximalt för att hänga med och för att stå emot.

Med god hjälp av storspelande Albin ”Ter Stegen” Österlindh i målet var det mållöst efter en tempostark tjugominutersperiod med hög spelmässig kvalité från båda lagen.

Kronäng tog ledningen tämligen omgående i den andra perioden när Alvin ”Boom” Ström distinkt satte dit bollen i nät. Men när Kinna både hade kvitterat och tagit ledningen blev hemmalagets spel alltmer stressat.

För låga utgångspositioner med för få djupledsalternativ, innebar att ett högt pressande Kinna kunde koppla ett järngrepp som Kronäng hade förtvivlat svårt att ta sig ur.

Men det ska sägas att det fanns en väsentlig skillnad gentemot senaste matchen mot Hestrafors/Bollebygd - som gav stor effekt på jämnheten.

Då tilläts motståndarna under långa perioder gör lite som de ville – utan att någon försökte göra något särskilt åt det.

När Kronäng den här gången inte kom upp i samma nivå spelmässigt (som vi vet att de kan) – såg de åtminstone till att lägga ner en ordentlig arbetsinsats och därigenom bita sig kvar i matchen.

Förutom Albins målvaktsuppvisning var det glädjande att se hur killarna räddade bollar på mållinjen, slängde sig för att täcka skott, tog maxlöpningar hemåt och gav varandra beröm när de lyckades förhindra ett baklängesmål.

Om vi återvänder till den där uppförsbacken är det många fotbollslag som i ett sådant här läge bara slutar att trampa och därmed faller ner i diket.

Att det här gänget kan spela fotboll har de visat så många gånger tidigare.

Det mest positiva vi tar med oss från den här matchen var att killarna visade att de minsann kan fortsätta trampa även i regn och motvind - och inte bara när solen skiner och du har vinden i ryggen.

En egenskap som killarna kommer att ha stor nytta av i precis alla fotbollsmatcher de ska spela framöver.

Tack för stark arbetsinsats killar – vi tar nya tag med två nya matcher redan i veckan!

Albin ”Ter Stegen” Österlindh
Alvin ”Boom” Ström