Kronängs IF – Hestrafors/Bollebygd: Som att se Marcus Berg spela fotboll i landslaget!
2020-09-06 10:20

Timmen före avsparken mot Hestrafors/Bollebygd var det skyfall över Kronäng Arena.

Med halvtimmen kvar var det plötsligt uppehåll och solsken.

När domaren blåste igång matchen var regnet tillbaka.

Ja, de vädermässiga förhållandena växlade ständigt denna söndagsförmiddag.

Desto roligare då att Kronänggrabbarnas insats var stabil matchen igenom på ett sätt som fick oss att tänka på en svensk landslagsanfallare.

Frånsett de inledande minuterna, när killarna inte riktigt var på tårna, fick vi se ett Kronäng som jobbade hårt tillsammans defensivt och spelade enkelt, rörligt och kreativt offensivt.

Hemmalaget hamnade visserligen i ett tidigt underläge, men fortsatte ändå att skapa målchanser i massor med samma passningsorienterade fotboll.

Bortalagets målvakt stod för ett par vassa räddningar och därefter låste det sig framför mål för Kronäng, som inte lyckades förvalta de möjligheter som skapades.

Fast när väl kvitteringsmålet kom dröjde det inte särskilt länge förrän Kronäng också var i ledningen, vilket var logiskt sett till matchbilden.

Hestrafors/Bollebygd stack emellan med en kvittering. Men Kronäng fortsatte att, med bra spelbredd, rappt vända på spelet från den ena kanten till den andra och skapade därigenom tillräckligt med målchanser för att kunna återta den ledning som stod sig matchtiden ut.

Ja, att se Kronäng spela fotboll den här lördagsförmiddagen var lite som att se Marcus Berg spela fotboll i det svenska landslaget.

Som anfallare blir man ofta bedömd utifrån hur många mål man gör och Marcus Berg har fått utstå en stor mängd kritik de senaste åren – eftersom han har haft så förtvivlat svårt att göra just mål.

Så hur kommer det sig då att förbundskapten Janne Andersson ändå ser honom som en viktig kugge och gång på gång väljer att starta med honom?

Helt enkelt eftersom Marcus Berg gör så många andra saker rätt i både försvars- och anfallsspelet - och därigenom tillför till landslagets sätt att spela då han gör sina medspelare bättre.

Något som alla "förbundskaptener" hemma i TV-soffan kanske inte lägger märke till - men som en tränare värdesätter enormt.

På samma sätt hade det blivit väldigt skevt att endast titta på Kronängs insats utifrån hur många bollar man lyckas få in i nätet.

För faktum är att Kronäng – likt Marcus Berg – gjorde rätt saker på rätt sätt i den här matchen och därigenom släppte till ovanligt få målchanser och skapade en stor mängd framåt.

Att utdelningen dröjde kan såklart kännas frustrerande i stunden – speciellt med tanke på att killarna hade spelat ihop till fler mål.

Men så länge killarna uppträder såhär på fotbollsplanen råder det inga tvivel om att de kommer att få spela från start i alla matcher - bredvid Marcus Berg.

Tack för underhållningen grabbar!

Målvakt Kevin ”Lloris” Nilsson fanns som vanligt där för laget när det som mest behövdes med ett par viktiga ingripanden.

Försvararna David ”The defender” Nilsson, Elvis Henriksson, Yusuf Abdisamed Hagi och Eric ”Happy Meal” Eliasson såg till att ligga tätt på sina motståndare som sällan fick någon längre tid med bollen och därmed hade svårt att komma till avslut.

Kantspringarna Erik ”Mini-Gustav” Isaksson, Isack Abrahaley Gebru Gebreamlak och Axel Nylén såg till att hålla bredden, ta många offensiva löpningar och fanns därmed alltid som spelalternativ.

Evighetsmaskinerna centralt på mitten, Emil Music och Oscar ”Kanté” Dahlander, vann inte bara mycket boll, utan vände också på spelet på ett effektivt sätt och fyllde på i straffområdet.

Anfallarna Gevorg Avetisyan och Guner Bal gjorde det återigen bra i förstapressen (som Marcus Berg!) och gjorde det utmärkt i såväl det felvända spelet som uppspelspunkt, som i det rättvända djupledsspelet.