Kronängs IF – Bergdalens IK: Landslagsmittfältaren, hemvändaren & målskytten!
2020-04-05 17:54
Fotograf på plats var Frederik Kjellberg

Det har snart gått en månad sedan Diego Simones Atlético Madrid åkte till Anfield och slog ut de regerande Champions League-mästarna - Jürgen Klopps urstarka Liverpool-maskin som så länge hade sett oövervinnerliga ut.

Det känns länge sedan nu.

Ändå har allt gått väldigt fort och så mycket har förändrats sedan den kvällen.

På någon dryg vecka var det många som gick från ett tankesätt om att ”fotbolls-EM aldrig kan ställas in – det handlar om för mycket pengar – det är en för stor apparat” till ”det är fullt rimligt att fotbolls-EM skjuts fram ett år i tiden”.

Ja, märkliga tider råder och från en dag till en annan kan alla förutsättningar förändras på ett sätt som innebär att man har svårt att bli förvånad över någonting längre.

Kanske är det därför man står där på Kronäng Arena en lördagsförmiddag i början av april 2020 och knappt höjer på ögonbrynen när en landslagsmeriterad fotbollsspelare startar på centralt mittfält för Kronäng i en träningsmatch mot Bergdalen.

Ja, för i dessa tider verkar det väl fullt rimligt att Stefan Ishizaki springer omkring där med Kronängs klubbmärke på bröstet?

Nej, det är det självfallet inte och det är klart att det var det som var den stora grejen den här eftermiddagen – även om det fanns en del annat som också gav framtidstro och hopp.

Tränare Mathias Strinäs hade en positiv känsla minuterna före avspark och funderade med glimten i ögat på huruvida det var ”Ishis” inträde som hade gjort skillnad på kort tid eller om det var hans eget verk.

Hur det än ligger till med den saken var det Kronäng som tog kommandot i matchen och var spelförande. Men faktum är att det var Bergdalen som skapade de hetaste målchanserna inledningsvis.

Bergdalen försvarade sig kompakt, ställde om snabbt och var bara ett nickavslut i insidan av stolpen och ett lobbförsök strax över ifrån ett tidigt ledningsmål.

Trots Kronängs spelövertag kändes det därmed inte ologiskt när Bergdalen tog ledningen efter cirka tjugo minuters spel, tack vare ett fint kombinationsspel som resulterade.

Kronäng började pressa sina motståndare allt högre upp i planen och skulle till slut få utdelning med drygt fem minuter kvar av första halvlek när just Stefan Ishizaki fälldes i straffområdet och domaren pekade på straffpunkten.

Den nya spännande anfallaren Ahmed Baker (som stod för båda målen senaste mot Sandared) stegade fram till straffpunkten, satte behärskat dit sitt tredje mål på två matcher och kvitteringen var ett faktum.

Därefter följde en andra halvlek där Kronäng fick allt bättre kontroll i takt med att man lyckades få stopp på Bergdalens omställningar och hemmalaget spelade sig till tillräckligt många intressanta anfallssituationer för att ta hem den här matchen.

Men ett följsamt försvarsspel från Bergdalens sida i kombination med att Kronäng många gånger tog den där extra tiden på sig i avslutsmomentet (som man inte har) innebar att antalet klara målchanser inte blev alltför många, att halvleken förblev mållös och att matchen slutade oavgjort.

Förutom att Stefan Ishizaki gjorde debut i Kronängströjan, kan vi glädjande nog konstatera att Anton Oscar var tillbaka i densamma, att Ahmed Baker framstår som en potentiell notorisk målskytt och att 16-årige Adnan Sheikh Mohammad fick hoppa in i slutet av matchen.

Det var ett nykomponerat Kronäng, som såklart behöver få tid att spela ihop sig.

Och just tid är ju något som det finns gott om just nu, så det gäller att utnyttja den på bästa sätt.

Varför inte genom att spela fotboll?

Det är hoppfullt att se hur Kronängs IF gör sitt bästa, såväl på herr och damsidan som på flick- och pojksidan, för att stilla fotbollsabstinensen som alltjämt råder sedan den där kvällen på Anfield.