KRÖNIKA: ”Det här var ju ***** - tur att det bara är idrott”
2021-08-22 09:56

Under det lyckade träningslägret i Nittorp följde vi med spänning Sveriges OS-final mot Kanada.

Finalen där Caroline Seger hade möjligheten att sätta punkt, inte bara för OS-turneringen, utan samtidigt för en landslagskarriär som saknar motstycke i vårt avlånga land.

Allt hon behövde göra var att sätta bollen i mål från elva meter – något som hon har gjort så många gånger förut, både på träning och match.

Ni vet hur det blev med den saken.

Straffen gick över och Kanada tog hem guldet.

På vägen tillbaka till Lillsjön, där vi bodde under lägret, pratade jag med Maritta som har varit med och drivit damfotbollen i Nittorp sedan slutet av 70-talet.

Jag beklagade såklart det hela och framförde min förståelse för hur svårt det måste ha varit för henne att se Sverige gå miste om en chans som kanske kommer igen, men som väl aldrig kommer att bli större än den var den här gången.

”Ja, det var tråkigt – tur att det bara är idrott”, svarade Maritta.

Notera att det här alltså INTE var en vecka efter avgörandet.

Det här var bara minuterna efter straffdramat och orden satte sig rejält.

Tur att det bara är idrott”.

Vi hade ju sedan tidigare under någon frågesport berört Glenn Hyséns klassiska citat efter Sveriges uttåg ur fotbolls-VM i Italien 1990 där han kort och koncist konstaterade att:

”Det här var ju k*ken, men nu kan man bli dyngrak på midsommar i alla fall.”

Snacka om att ha distans och perspektiv på saker och ting.

***

Ett par veckor har gått och Kronäng har redan hunnit med att spela tre seriematcher där grabbarna över lag har presterat bra fotboll, men ändå har tvingats genomlida idrottens grymhet.

Höstsäsongen inleddes mot Gånghester/Målsryd som stod för en stark insats och där Kronäng, förvisso i numerärt underläge under slutfasen tack vare ett rött kort, inte alls lyckades komma upp i mer än knappa ++ och därmed föll fullt rättvist. Inte jättemycket mer att säga om det.

***

Att det var ett revanschsuget Kronäng i den nästkommande matchen mot Dalsjöfors gick inte att ta miste på.

Första halvtimmen var offensivt kanske den allra bästa period det här laget har presterat sett till densiteten i antalet klara målchanser som skapades på så kort tid.

Fyra eller fem högkaratiga målchanser inom loppet av en halvtimme där grabbarna spelade en fotboll som var starka ++++.

Men trots Wiles delikata volleymål, var det Dalsjöfors som hade ledningen i halvtid efter två snabba omställningsmål varav det sista kom i den första halvlekens sista spark. Ett stort skämt sett till matchbild och "expected goals".

Under den andra halvleken orkade Kronäng inte hålla uppe det defensiva jobbet och Dalsjöfors kunde kontrollera hem matchen på grund av bättre fysik. Grabbarna var av förståeliga skäl inte nöjda efteråt – men ribba in i stället för ribba ut under första halvlek hade gjort stor skillnad.

***

Med den tuffa andrahalvleken mot Dalsjöfors färskt i minnet skulle Kronäng under fredagskvällen ta emot offensivt skickliga Dardania hemma på Kronäng Arena.

En fullkomligt lysande fotbollsmatch från Kronängs sida.

Aggressiviteten och tajmningen fanns där i försvarsspelet och i anfallsspelet fanns ett lugn med bollen som vi har sett tidigare – men knappast under en hel match, mot den här typen av motstånd.

Vi väntade egentligen bara på ledningsmålet – och visst kom det också.

Enda problemet var att det var Dardania som stod för det och med tanke på motgångarna i de senaste matcherna var känslan att det skulle ta musten ur Kronäng - som det har gjort under ett par andra matcher under året.

Tvärtom.

Grabbarna hade bestämt sig för att göra det här till deras kväll, fortsatte att pumpa på framåt och fick till slut in en såväl rättmätig kvittering (Adnan) som ett ledningsmål (Rayan).

Frånsett ett par onödiga omställningar (som hade kunnat undvikas med frispark på offensiv planhalva), hade Kronäng god kontroll på den andra halvleken med ett fortsatt noggrant defensivt spel, samtidigt som det fanns bud på mer framåt för att definitivt stänga matchen.

I stället straff för Dardania och kvittering på matchens sista spark (!).

Att känslorna rann över hos undertecknad på slutet hade kort och gott att göra med att Kronäng var värda så mycket mer efter en av de bästa matcherna det här gänget har presterat sett till 90 minuter.

Ett lag som brukar trivas alldeles ypperligt tillsammans utanför fotbollsplanen (som under lägret i Nittorp) gjorde det nu också på densamma och resultatet blev ett snudd på prickfritt defensivt jobb över hela planen, samt ett anfallsspel som var passningsorienterat och varierat, men samtidigt vägvinnande och effektivt

Det är alltid svårt att sortera in alla känslor efter en sådan här fotbollsmatch.

Besvikelsen och tomheten blandat med stoltheten över en riktig fullträff till insats från grabbarna som inte kan ge annat än starka ++++ i betyg.

Där och då hade det inte varit fel att få prata med någon som Glenn Hysén i Göteborg eller Maritta i Nittorp som kunde ha förklarat att det - trots allt - när allt kommer omkring - hur vedervärdigt det än känns för stunden - ”bara är idrott”.

Tack för en mycket känslosam fotbollskväll – är grymt stolt över er grabbar!