Kronängs IF – IFK Örby: ”Ju mer jag tränar, desto mer tur har jag”
2020-06-28 21:22

Jag ska inte låtsas som att jag var med på den tiden när hela Sverige stod stilla (både på arbetsplatser och i klassrum) för att Ingemar Stenmark skulle åka skidor.

Men det har såklart inte gått att undgå berättelserna om hur reglerna i världscupen fick förändras för att de svenske skidåkaren från Tärnaby helt enkelt var för överlägsen.

”Jag vet ingenting om tur. Bara att ju mer jag tränar, desto mer tur har jag”.

Ett av många klassiska citat från en av Sveriges största idrottare genom alla tider - som såklart fortsatt är aktuellt under den märkliga fotbollsvåren 2020.

För Kronängs del följdes en lovande mars månad upp av en, i många avseenden, tyngre period under april och maj.

En svår situation som killarna har hanterat på det bästa och enda rätta sättet:

Genom att träna fotboll fokuserat och målmedvetet.

När det så äntligen var dags för den två månader sena seriepremiären mot IFK Örby hemma på Kronäng Arena, studsade bollen Kronängs väg i de avgörande lägena istället för tvärtom.

En ren slump?

Glöm det.

Efter en något ryckig start kunde Kronäng tack vare spelbredd och enkelhet i anfallsspelet ta tag i taktpinnen och styra matchen. De bästa anfallen från hemmalaget uppstod när man lyckades spela sig ur motståndarnas press med en spelvändning som huvudingrediens.

Som i den 25:e matchminuten när Edvin ”den listige” Sundström, i ett trängt läge på högerkanten, skickade över bollen till den offensive vänsterbacken Armin ”Barcelonatysken” Kreutz som kunde transportera bollen framåt ett tjugotal meter. Bollen spelades in centralt och skarvades av en motståndare ner på djupet med en annorlunda skruv förbi målvakten - vilket innebar att Felix ”Henke Larsson” Hultman, som läste situationen snabbast av alla, kunde sätta dit ledningsmålet i tomt mål.

Det var varmt och kvavt på Kronäng Arena den här söndagsförmiddagen och under slutfasen av den första halvleken märktes en del trötthetssymptom på så vis att spelet inte var lika sofistikerat. Det blev lite för direkt med för tidiga bollar framåt, vilket innebar att gästerna kunde vinna mer boll och få mer att säga till om offensivt.

Men när Örbys vassaste målchans dök upp, efter flipperspel i straffområdet, stod Magomed ”Mago” Zakriev för en blixtsnabb reflexräddning (hur hann han ens dit?) och såg därmed till att hemmalaget var i fortsatt ledning i halvtid.

Kronäng har haft en tendens att inte orka hålla koncentrationen och därmed spelet uppe under den andra halvleken – men den här gången var det tydligt att killarna hade bestämt sig.

Spel på få tillslag till rättvända spelare innebar allt färre bolltapp centralt och då Kronäng fortsatte att försvara de centrala delarna av planen på ett förtjänstfullt sätt, började en känsla av kontroll att infinna sig.

En känsla som förstärktes när Kronäng bjöd på ett par jättefina fotbollsanfall innehållandes en härlig variation av kortpassningsspel på ett eller två tillslag och de längre crossbollarna ut mot kanterna.

Ett av anfallen med tålmodigt passningsspel ledde fram till en boll på djupet längs vänsterkanten där Felix ”Henke Larsson” Hultman lyckades vinna tillbaka bollen från försvararen för att därefter spela in bollen centralt i straffområdet. Till slut hamnade bollen framför fötterna hos Sami ”England” Jalali som var kylig i läget och dubblade ledningen.

Det ska tilläggas att Örby hade ett par giftiga omställningslägen när de lyckades hitta in med bollen bakom hemmalagets backlinje. Men Kronäng stod för ett gediget försvarsjobb där killarna var betydligt noggrannare med att rensa bort bollen från de farliga ytorna och Mago var fortsatt omutbar i målet. Kronäng kunde därmed hålla undan och få en relativt lugn avslutning.

Så vad fick vi då med oss från den här premiären?

Tja, en hel del.

Ett mer eftertänksamt, kollektivt och därmed kompaktare försvarsspel där alla hjälptes åt och där motståndarna egentligen aldrig tilläts hitta in i ytan mellan mittfält och försvar (suveränt grabbar!).

Ett varierat anfallsspel med både spelbredd och speldjup där killarna spelade fotboll tillsammans genom att hjälpa bollhållaren med såväl mycket snack som rörelse runtomkring.

Just de här bitarna som de så målmedvetet har kommit ner till Kronäng och arbetat med under måndags- och onsdagskvällarna.

Det var absolut så att bollen studsade till hemmalagets favör i de avgörande lägena den här gången.

Men det som avgjorde var framförallt att killarna gjorde väldigt många saker rätt där ute på fotbollsplanen och därmed gav sig själva större möjligheter till framgång.

Jag vet i ärlighetens namn inte heller särskilt mycket om tur.

Men om det är något ni ska lära er av Ingemar Stenmark grabbar så är det följande:

Ju mer ni tränar, desto mer tur kommer ni att få under matcherna.