Kronängs IF – Skene/Svansjö/Örby: ”Sometime you can lose a game in your head”
2019-09-22 21:45

En spännande utmaning väntade för det 3-5-2-reformerade Kronänglaget när serieledarna, tillika DM-finalisterna, Skene/Svansjö/Örby kom på besök till

Kronäng Arena under söndagsförmiddagen.

Senast lagen möttes var det midsommarhelg och även om den matchen länge stod och vägde, hade Kronäng svårt att hitta något motmedel till motståndarnas starka offensiv.

Så, vad har då hänt sedan den där varma junidagen i Skene?

Ja, en hel del med tanke på sättet killarna tog sig an den här uppgiften på – även om de till viss del skulle falla tillbaka i gamla synder.

Kronäng inledde matchen noggrant och kompetent såväl defensivt som offensivt, men ett långskott rakt upp i krysset är (som i de allra flesta fallen) svårt att försvara sig emot och därför var bortalaget i ledning.

Ett omställningsmål senare hade gästerna utökat sitt försprång. Men Kronäng gav sig inte och skulle komma tillbaka in i matchen tack vare ett "Manchester-City-inspirerat" fotbollsanfall.

Kronäng vände på spelet från höger, till vänster och tillbaka igen och efter att ha hållit bollen inom laget under ett flertal minuter – med vad som bör ha varit 30-40 passningar (enligt uppskattning från ”Guds gåva till tränarsysslan”) – fick vi se det imponerande anfallet resultera.

Den förre detta vänsterbacken som har omskolats till anfallare, kombinerade fint med killen vars namn antyder att han alltid är i tid (även om han uppenbarligen inte alltid är det) längs högerkanten. Sistnämnde kunde därifrån driva bollen in i straffområdet parallellt med kortlinjen och lura bort målvakten genom att lirka dit en yttersida vid den första stolpen.

Det finns fotbollsmål och så finns det fotbollsmål. Det här var mer än bara ett fotbollsmål då det föregicks av ett anfall bestående av så många positiva ingredienser. En pizza med extra allt!

Målet gav Kronäng förnyad energi som dessvärre inte vara särskilt länge då Skene återigen utökade ledningen via en frispark i halvlekens slutskede.

En riktig kalldusch för Kronäng som tog allt för lång tid på sig att komma tillbaka – närmare bestämt en halv andra fotbollshalvlek. Under tiden kunde motståndarna relativt obehindrat kliva iväg ytterligare med två snabba mål.

Men den här matchen var inte slut än – även om det hade verkat så – för Kronäng kom tillbaka starkt och skapades faktiskt tillräckligt med chanser för att på allvar skapa dramatik på slutet.

Reduceringsmålet var ett faktum när vår vänsterfotade magiker avslutade anfallet och vår nysnaggade engelsman hann först på returen och förvaltade den på kyligast tänkbara sätt med en klassisk ”Rabona”. (Han mådde inte direkt jättedåligt av att få avsluta på det sättet).

Samma duo kombinerade sedan både rappt och vägvinnande, vilket ledde fram till ett inspel från vänster till Salahs allra största fan på jorden, vars avslut smet strax utanför bortre stolpen.

Salah-supportern hade dessutom ett bra nickläge – liksom vår vänsterfotade magiker. Så med högre effektivitet i avslutsmomenten hade det kunnat bli en betydligt jämnade avslutning än vad som blev fallet – vilket vittnar om att det var en stark comeback från Kronängs sida mot ett lag som inte bara har varit duktiga offensivt utan också defensivt under säsongen.

Kronäng gick ut med såväl noggrannhet som koncentration och gjorde så väldigt mycket saker rätt därute mot ett skickligt motståndarlag med både tekniska och fysiska kvalitéer.

Till skillnad från senaste mötet i juni, såg Kronäng inte bara till att vara där och pressa sina motståndare. Killarna såg också till att göra det genomtänkt och kollektivt, vilket resulterade i ett flertal bollvinster på offensiv planhalva.

I spelet med boll fanns ett lugn i passningsspelet och ett dynamiskt rörelsemönster med platsbyten som innebar att Kronäng under långa perioder förde den här fotbollsmatchen.

Egentligen borde det här därmed ha varit en ++++-prestation. Men tjugo minuters påminnelse under den andra halvleken om hur mycket det mentala kan spela in i idrottssammanhang gör att vi snarare landar på starka +++.

Det var ju fortfarande samma konstgräsplan.

Det var ju fortfarande samma spelare.

Det var ju fortfarande samma fotbollsskor.

Det var ju fortfarande samma matchbollar.

Det var ju fortfarande samma tryck på läktaren (nåja – det satt ju ett gäng trogna supportrar där i alla fall som levde med när matchen höll på att svänga tillbaka).

Så hur är det då möjligt att en prestation kan skilja sig så mycket under första halvan av den andra halvleken (när matchtåget gick och Kronäng stod kvar på perrongen) jämfört med resterande perioder i matchen?

Jo, där har vi just psykologin i sammanhanget – som man varken kan bli klok på eller sluta att förundras av.

Hur vi reagerar på motgångar som man alltid riskerar att råka ut för under fotbollsmatcher.

”Guds gåva till tränarsysslan” refererade senare under kvällen till ett citat från Johan Cruyff som inte bara sammanfattar den här matchen – utan hela Kronängs säsong – på ett alldeles förträffligt sätt:

”Sometime you can lose a game in your head”.

…Manchester City/Maicon-mål!

Att göra mål efter så många passningar inom laget skulle ju inte vara möjligt enligt den gamle norske förbundskaptenen Egil ”Drillo” Olsen vars spelfilosofi grundade sig i att de flesta fotbollsmålen minsann görs med ett förarbete på max 3-4 passningar och att man därför lika gärna kunde skicka långt förbi mittfältet upp mot en stark forward.

Alltid lika skönt när ett lag motbevisar den destruktiva synen på fotbollen och ett ”City-mål” från Kronängs sida säger också en hel del om lagets positiva utvecklingskurva under säsongen.

Sättet anfallet avslutades på förde tankarna tillbaka till Sydafrika-VM 2010 och brassehögerbacken Maicons häftiga yttersida mot Nordkorea:

Tack för det anfallet och ett ny stark prestation mot tufft motstånd grabbar!