Sätila/Ubbhult/Hyssna/Hällingsjö – Kronängs IF: ”Pant till konstgräsplanen”
2019-04-27 21:42

Försäsongen har varit lång, händelserik och underbar på så många olika sätt.

Men visst är det något extra när seriespelet drar igång?

Ja, det borde det vara åtminstone.

Konstgräs, konstgräs, konstgräs.

Alla träningar och försäsongsmatcher har varit på konstgräs.

Så åker vi till Hällingsjö en sommarvarm fredagskväll i slutet av april och möts av en naturgräsplan som inte bara var ojämn och gropig, utan dessutom både kort och smal.

Till råga på allt var motståndarna ett riktigt ”brunkar-gäng” från landet med allt vad det innebär.

Till en början såg killarna ut att ”skita på sig”.

Men vi skulle lämna Björkängsvallen stolta, med en positiv känsla och en skvätt av humor med inslag av allvar.

Under den första tiominutersperioden var det som att Kronäng redan hade givit upp matchen och ville åka hem till Borås igen.

Hemmalaget skickade långt och spelade fysiskt medan Kronängsspelarna sprang omkring och verkade livrädda för att gå in i duellerna.

Kronäng var rejält tillbakapressade. Men ett par modiga ingripanden av vår nya målvaktskompis Magomed ”Mago” Zakriev förhindrade ett tidigt underläge.

Under en period när Kronäng var på god väg att ta över matchen kom dock ledningsmålet för hemmalaget. Bortalaget var (återigen) ovaksamma på ett inkast in mot straffområdet, vilket utnyttjades direkt av motståndarna.

I halvlek pratade vi om att kliva upp och pressa högre och intensivare, vilket gav resultat i form av att Kronäng nu fick tag i matchen.

En olycklig studs på den ojämna planen innebar dessvärre att Kronäng hamnade i ett tvåmålsunderläge, som såg oerhört tufft ut att komma tillbaka ifrån.

Men när en hörna från lagkapten Arvid Elmgren ”Captain Fantastic” Kopp nickades av en försvarare i stolpen och hamnade framför fötterna på Adnan ”GarBale” Mohammad, var reduceringsmålet ett faktum.

Kronäng fortsatte att kämpa på mot en motståndare som började bli allt tröttare och lyckades därmed skrapa fram ett par kvitteringsmöjligheter.

Den första och kanske allra bästa hade Sami ”Vänter” Jalali, som fick skottläge från höger i straffområdet, men avslutet gick över.

Sista chansen uppstod när domaren blåste en frispark (som enligt regelboken nog också borde ha inneburit en frilägesutvisning). Arvid Elmgren ”Captain Fantastic” Kopp försökte lura alla genom att skjuta under muren. Skottet gick via muren och gav Markus ”Sunshine” Olsson skottläge i straffområdet. Men även detta avslut täcktes och det minst sagt rättvisa kvitteringsmålet uteblev.

Med tanke på killarnas rädsla att gå in i duellerna var känslan efter tio minuter att det skulle bli en lång och jobbig fredagskväll.

Istället åkte vi hem till Borås med mycket positivism då de här ”alldeles för snälla” killarna (som nästan verkar vara immuna mot att orsaka frisparkar) – till slut lyckades övervinna sina rädslor, klev dit i duellerna och därmed kunde ta sig tillbaka in i matchen.

Under den första halvleken valde vi (för att orka hela matchen i värmen) att sätta in en lägre och mer styrande press, vilket passade det fysiska, men inte alltför bollskickliga hemmalaget.

När killarna inför den andra halvleken fick direktiv om att pressa högre och intensivare fick motståndarna stora problem (i och med att de inte längre kunde skicka iväg sina ”Långa bollar på Bengt”).

Visst, det är kanske inte just den här typen av underlag, motstånd och match man har sett framför sig när man har gått och längtat efter seriepremiären.

Men även om det absolut går att argumentera för att den här typen av underlag gör det hela till en helt annan sport jämfört med på konstgräs, är det något man behöver kunna hantera som fotbollsspelare.

Vi tar med oss detta som en nyttig erfarenhet till kommande matcher i och med att vi överlag behöver bli betydligt tuffare där ute på plan.

Stor eloge till killarna för att de verkligen tog upp kampen, samtidigt som de försökte spela fotboll trots att det inte riktigt fanns förutsättningar för det.

…Debutant!

Vår nya målvakt Magomed ”Mago” Zakriev som faktiskt gjorde sin allra första fotbollsmatch någonsin (!) den här kvällen och klarade det med den äran.

Välkommen till Kronäng ”Mago”!

…Vackraste!

När ”Mago” deppade över målet (som uppstod tack vare att bollen ändrade riktning på den ojämna planen) fick han både under och efter matcher en ordentlig stöttning från sina lagkamrater.

Så vackert att se och höra att man blir alldeles varm inombords!

…Humorinslag! (se bilden ovan)

På tränarkollega Leo ”Silbersky” Carlssons initiativ lämnade killarna kvar drickorna (som Abuzar Jalali bjöd på efteråt – stort tack!) i omklädningsrummet efteråt med hälsningen:

”Pant till konstgräsplanen”.

”Vi ses på Kronängs konstgräsplan”.

Älskar den typen av humor då den innehåller både glimten i ögat och inslag av allvar på samma gång.

Det komiska späddes på ytterligare när killarna leende flydde fältet efter sin lilla kupp och kastade sig in i "flyktbilen"– likt att de precis hade genomfört ett bankrån.

Tack ska ni ha grabbar för att ni är ett så obeskrivligt gött gäng!