Mariedals IK – Kronängs IF: ”Easy mode and considered aggressivity”
2019-03-24 22:21

Vårsolen lyste med sin frånvaro och när det närmade sig avspark föll haglet över Kransmossen.

Välbehövlig kyla kanske inför det på förhand glödheta derbyt mellan Mariedal och Kronäng.

Vi pratade med killarna om att nycklarna mot ett fysiskt starkt och tekniskt skickligt motstånd var att fokusera på rätt saker, spela enkelt och med tålamod i anfallsspelet, samt att överväga graden av aggressivitet i försvarsspelet beroende på vart vi befinner oss på planen.

Det tog en stund. Men när killarna väl aktiverade ”easy mode” kunde de börja spela fotboll på riktigt, samtidigt som de stod upp i den fysiska kampen och behöll fokus.

Kronäng var inte alls med inledningsvis, hamnade på tok för lågt i sina positioner och Mariedal kunde bita sig fast på bortalagets planhalva.

Det var med blotta förskräckelsen Kronäng lyckades undvika ett tidigt baklängesmål. När hemmalaget tog ledningen kändes det därmed fullt logiskt, trots att det var på en snabb omställning när Kronäng hade börjat flytta upp.

Lite drygt tjugo minuter tog det för Kronäng att hitta lugnet och enkelheten i spelet, vilket var det som tog bortalaget in i matchen.

Kronäng började nu få igång djupledsspelet och då skapades också målchanser.

Den första uppstod när Ferdinand ”Ferdi” Göransson sprintade sig till ett friläge, som sånär resulterade.

Därefter lyfte Isak ”the magic left foot” Sångberg in en boll i straffområdet, som Adnan ”GarBale” Mohammad plockade ner och rullade in i mål, efter att ha rundat målvakten. Målet blev dock bortdömt för offside.

Men Kronäng var inne i en mycket bra period spelmässigt och skulle snart få välförtjänt utdelning.

Rami Alhazouri slog den vältajmade djupledsbollen och den här gången var Ferdinand ”Ferdi” Göransson klinisk i avslutsmomentet, vilket innebar en rättvis kvittering innan halvtidsvilan.

Killarna gjorde själva analysen i paus att det fungerade bra när de släppte bollen enkelt till varandra och lyckades få in den bakom motståndarnas backlinje.

Kronäng fortsatte att föra matchen även i den andra halvleken och spelade sig till flertalet intressanta inläggssituationer och hörnor.

Hörnorna från David ”Puyol” Stolt och Read ”Big Bob” Alhsri var välslagna och skapade problem för hemmalaget. Men Kronäng saknade den där avgörande ”powern” i straffområdet för att ta till vara på dessa.

Det var ett läge där matchen stod och vägde, då Mariedal definitivt inte var ofarliga framåt de heller.

Adnan ”GarBale” Mohammad hade ytterligare en boll i nät som dömdes bort för offside, innan Mariedal utnyttjade allt för stora risker i uppspelsfasen från Kronängs sida till att avgöra matchen.

En match som dessvärre fick avbrytas tio minuter från slutet då den oerfarna domaren inte klarade av att skydda spelarna på planen i denna tuffa batalj.

Kronäng uppträdde till en början passivt och obeslutsamt och lämnade på så vis över initiativet till Mariedal som etablerade ett konstant tryck inledningsvis.

När bollen väl lyftes upp mot offensiv planhalva var det ofta i stressade lägen när hela laget befann sig för lågt för att hinna upp och Mariedal kunde obehindrat starta nya anfall.

Till slut insåg killarna att de, genom att våga hålla i bollen och lugna ner spelet, kunde spela sig ur Mariedals press och därifrån få igång det fartfyllda och vägvinnande djupledsspelet.

Efter ett par bollar på djupet öppnades det upp stora ytor centralt på mittfältet som Kronäng kunde använda till att koppla greppet om den här matchen. Mycket njutbart att se killarna spela fotboll under den här perioden med många passningar inom laget.

Förutom de spelmässigt goda tendenserna, som vi redan har sett i tidigare matcher, är vi också mycket nöjda med sättet som killarna stod upp på i den fysiska kampen.

Det var synd att domaren tappade matchen på ett sätt som innebar att den inte kunde slutföras (då vi måste tänka på spelarnas säkerhet i första hand).

För det här var länge en intressant, jämn och tuff (på en acceptabel nivå) fotbollsmatch och det var imponerande att se hur killarna fortsatte att fokusera på vad de skulle göra på planen trots att de fick ta emot hårda tacklingar som många gånger var på gränsen till det tillåtna.

På det stora hela en stark insats från Kronängs sida mot en skicklig motståndare, vilket bådar gott inför fortsättningen.

…Släkten var värst - men ingen Adebayor

”Jaha, det var ju självklart att det skulle bli så.”

Så gick tankarna när Ferdinand ”Ferdi” Göransson sprintade sig till det första friläget.

När avslutet inte resulterade i något mål blev man förvånad, eftersom det inte är så sagan brukar sluta när en spelare möter sin tidigare klubb.

Desto mer logiskt när ”Ferdi”, genom att utnyttja nästa öppna läge, ännu en gång bevisade den etablerade sanningen om att ”släkten är värst”.

Fint också att målfirandet var respektfullt och inte i närheten av Adebayors när han nätade för Manchester City mot Arsenal.

Lägg märke till, i klippet nedan, hur Adebayor gör mål och springer ÖVER HELA PLANEN till Arsenalfansen för att fira.

Korkat och komiskt på samma gång: