Norrby IF – Kronängs IF: ”Back to basics”
2019-03-16 18:48

Träningsmatch?

Glöm det.

När man hörde snacket bland killarna var det lätt att tro att vi var på väg till en kvartsfinal i Champions League.

Läktaren på Ramnavallen blev alltmer välfylld.

Att laddningen fanns där gick inte att ta miste på.

Men ibland kan en form av övertändning innebära att man glömmer bort grunderna.

Istället för att behålla kylan blir man för het.

Istället för det enkla alternativet väljer man det svåra.

Kronäng hade därmed svårt att komma upp i nivå i den första träningsmatchen, trots en lovande start.

Kronäng tog initiativet, pressade tillbaka Norrby och tog välförtjänt ledningen.

En hörna från Sami Jalali ledde fram till ett flipperspel i straffområdet, innan bollen hamnade framför fötterna på Adnan ”GarBale” Mohammad som avslutade i mål.

Norrby kvitterade på en välslagen frispark, men Kronäng svarade tämligen omgående när Rami Alhazouri lyfte fram bollen i djupled till Isak ”the magic left foot” Sångberg, som tog sig förbi sista försvararen med en vass tempoväxling och vred tillbaka avslutet till höger om målvakten.

Isak hade kort därpå ett stenhårt avslut i ribban och Kronängs djupledsspel var under den här perioden så strålande att den mycket väl hade kunnat leda fram till ytterligare tre mål. Read ”Big Bob” Alhrsi, Ali ”the boat” Abdirahman och Rami Alhazouri hade varsina jättelägen som gick strax utanför.

Norrby skulle växa in i matchen alltmer och när Kronäng inte utnyttjade sina chanser, kunde hemmalaget istället kvittera på en straff, vilket innebar att det var likaläge i halvlek.

Om första halvlek var Kronängs tillhörde den andra definitivt Norrby som med ett par snabba mål såg till att stänga matchen, varefter bortalaget aldrig lyckades komma tillbaka.

Ett par lägen skapades, oftast genom Adnan ”GarBale” Mohammad, men Kronäng hade det svårt såväl defensivt som offensivt under den andra halvleken som för Norrbys del blev en relativt bekväm transportsträcka.

Med mycket snabbhet på planen var det genom ett rakt och effektivt djupledsspel Kronäng såg till att koppla greppet om den här matchen.

Gång på gång lyckades Kronäng hitta in med bollen bakom motståndarbacklinjen, fylla på med kraftfulla löpningar och därifrån skapa tillräckligt med klara chanser för att (minst) dubbla målskörden under första halvlek.

Kronängs försvarsspel var dock individuellt snarare än kollektivt, vilket innebar att Norrby många gånger relativt enkelt kunde spela sig igenom mittfältet och skapa oro centralt utanför straffområdet, varifrån hemmalaget skapade merparten av sina chanser.

Framåt hade Kronäng svårt att hitta tillbaka till det fina djupledsspelet och Norrby kunde utan större bekymmer bryta bortalagets uppspel och komma i nya anfallsvågor.

Det var som att Kronäng hade glömt bort hur enkelheten i spelet var det som hade givit laget initiativet i början av matchen och vållat Norrby stora bekymmer.

Det vi tar med oss är en väl genomförd matchinledningen och ett konstaterande om att grunderna är en viktig förutsättning för att helheten ska fungera. Något vi såklart kommer fokusera på i taktiksnacket inför nästa match som är redan imorgon (söndag) mot Brämhult.

…Välkommen tillbaka!

Säger vi till Armin Kreuts som återigen spelar fotboll med Kronängs klubbmärke på bröstet, vilket vi såklart är mycket glada för.

…Välkomna till Kronäng!

Säger vi till, den inte direkt jättelångsamma, duon Sami Jalali och Ferdinand Göransson som båda två debuterade för Kronäng den här kvällen.

…Citat

”Det är så jobbigt att spela på mittfältet – det är alltid så j***a mycket folk där” Arvid Elmgren ”Captain Fantastic” Kopp på väg till Ramnavallen.

…Publikfest

Det var inte bara våra 05-polare Thure ”den lurige" Sigge och födelsedagsbarnet Felix Hultman (grattis!) som hade tagit sig till Ramnavallen den här kvällen.

Det var även fullt med kompisar från andra lag – både killar och tjejer – som hade samlats på läktaren.

Härligt att det verkar vara ett sådant drag kring fotbollen i Borås redan såhär tidigt under försäsongen.

En vettigare fredagssysselsättning för ungdomar än en fotbollsmatch är väl svårt att hitta?