FUTSAL-KICKOFF: En helt annan sport – men en rolig sådan!
2018-11-04 21:28

”När börjar vi träna inomhus?”

Jag minns det som det var igår.

Känslan som infann sig när utomhussäsongen var över och hösten började gå mot vinter.

Längtan efter att få spela fotboll på golv i en varm inomhushall med sina nya inomhusskor och de där sköna inomhusbollarna.

Många menar att det inte är riktig fotboll - och det är det ju inte heller.

Futsal är ju en helt annat sport – men en mycket rolig sådan att ägna sig åt under vinterhalvåret, vilket killarna i Kronängs P02/03/04/05 minst sagt verkar hålla med om.

”När börjar vi träna inomhus?”, är tveklöst den vanligaste frågan som har ställts de senaste veckorna och eftersom vi inte kunde träna i Björkängshallen under lördagen, på grund av att det var lov, såg vi till att styra upp en futsal-träning utomhus på Kronäng Arena för att komma igång.

Det märktes till en början hur ovant det var med både regler och antal spelare på planen efter en lång utomhussäsong. Men ju längre vi höll på, desto bättre kom alla in i det nya tankesättet som det innebär att spela futsal, vilket var det som var syftet med träningspasset, som killarna genomförde på ett utmärkt sätt med såväl bra spel som uppträdande.

Pristävlingen

När träningen var slut var det lite mindre än en timma kvar till avspark i Premier League-matchen mellan Arsenal och Liverpool, som vi skulle se tillsammans i klubbstugan.

Killarna fick 35 minuter på sig att duscha och byta om för att hinna delta i pristävlingen – som bland annat handlade om att tippa på vilket lag som skulle vinna, hur många mål det skulle bli i matchen och vilka som skulle göra målen.

Och alla hann i tid för att få en Stryktipskupong. Till och med Isak ”the magic left foot” Sångberg med kusin.

”Det känns som min mage ska sprängas”

Nåja, alla kanske inte tyckte det var hyperintressant med hur det skulle gå mellan Arsenal och Liverpool och det var inte helt lätt att sitta stilla så länge.

Men när det serverades pizza, chips och dricka var grabbarna rejält på hugget och visade upp en god aptit och ”fighting spirit”.

”Det känns som min mage ska sprängas”  var Davids kommentar när han, liksom ett par andra, upptäckte att det minsann även kan bli lite för mycket av det goda.

Spännande avslutning!

Den som var mest inne av alla i matchen var utan tvekan Arsenal-supporten Leo som under den andra halvleken hade allt svårare att dölja sin frustration.

Leo bjöd även på ett uppiggande glädjevrål i samband med Lacazettes vackra kvitteringsmål, vilket var roligt att se då det var lite som att se sig själv i spegeln - för tio år sedan, i samband med Barcelonas matcher.

Efter kvitteringsmålet stod matchen och vägde med chanser åt båda hållen under de sista tio minuterna och det var kul att se hur även killarna då drogs med i spänningen och slets mellan hopp och förtvivlan. Kanske mestadels på grund av att de var angelägna att få in sina tips – men ändå.

Bäst på att tippa den här kvällen var Rami (segrare), Felix (2:a-plats) och David (3:e plats) som alla hade nio rätt och den där kluriga utslagsfrågan (hur många olika varianter på Stryktipsrader finns det?) blev helt avgörande.

När prisutdelningen var avklarad tackade vi varandra för en trevlig kväll och konstaterade att vi skulle ses redan dagen efter. Då i den där varma och nyrenoverade inomhushallen.

En riktig kanonstart!

Ja, det var som att stå nära en energibomb som briserade när man möttes av 24 söndertaggade fotbollsgrabbar i Björkängshallen under söndagseftermiddagen.

Alla hade verkligen tagit med sitt allra bästa humör med en förväntansfull och sprudlande glädje.

Med tanke på killarnas entusiasm kändes det så galet rättvist när det, halvtimmen före träningen började, stod klart att vi kunde träna i två timmar istället för en, vilket hade känts så futtigt i sammanhanget.

Killarna tog med sig den goa känslan ut på det splitternya golvet i form av en inspiration som smittade av sig och vi bjöds på en mycket sevärd och fartfylld fotboll (futsal) innehållande många bra varianter och idéer, vilket var extra imponerande med tanke på att det var första riktiga träningspasset.

Så tack alla underbara killar för en toppenhelg och en riktig kanonstart på inomhussäsongen!

Nu kör vi så det ryker!