Somali FF – Kronängs IF: Kamp, svängningar och ny slutdramatik på Ryda
2018-08-20 21:04

Det var återigen dags att bege sig till Ryda där vi spenderade två glödheta dagar tidigare i somras med två matcher mot Elfsborg.

Den här gången var motståndet Somali FF och även om det såg sömnigt ut på uppvärmningen fick vi se ett Kronäng som minst sagt var med från start i en pulserande match som präglades av mycket kampvilja, som svängde rejält åt alla möjliga håll och kanter och som hade kunnat sluta precis hur som helst – vilket den också gjorde.

Kronäng satte full fart framåt direkt och skapade ett par intressanta avslutslägen. Ledningsmålet kom till när Jonathan ”Tid” Tidstål vann tillbaka bollen till lagkapten Arvid Elmgren Kopp som avslutade från distans och lyckades få bollen i en tillräckligt lurig bana för att överlista hemmamålvakten.

Så långt hade det varit Kronäng för hela slanten. Men Somali började komma in i matchen och skapade ett par hörnor i följd.

Kronäng försvarade sig dock bra på hörnorna och en av resulterade i en blixtsnabb omställning där Casper ”Piqué” Swahn skickade fram en djupledsboll till Adnan ”GarBale” Mohammad som från höger spelade bollen tvärs över till Dek ”Kryckan” Ibrahim som, fri med målvakten, inte gjorde något misstag. Som allt stämde i den situationen och vad fort det gick! Vilket underbart härligt fotbollsmål!

Därefter hamnade Kronäng i en period där man gjorde det onödigt svårt för sig, vilket utnyttjades av Somali som lyckades hämta in försprånget före halvtidsvisslan. Något som kändes extra surt med tanke på att ett av målen kom till efter en klar offside som domaren bortsåg ifrån.

Kronäng hade fortsatt problem efter paus mot ett Somali som vred upp ett ordentligt tempo och pressade tillbaka bortalaget rejält. När Somali till slut kunde ta ledningen kändes det fullt logiskt sett till matchbilden och det var svårt att se hur Kronäng skulle kunna komma tillbaka in i den här matchen.

Men som så många gånger förr visade killarna upp en beundransvärd inställning och vägran att ge upp. Inte ens det faktum att Kronäng och lagkapten Arvid Elmgren Kopp blev blåsta på ett mål som såg ut att vara klart över linjen, fick det här gänget att sluta kämpa och försöka hitta på saker framåt.

Efter ett par goda anfallsförsök fick vi glädjande nog se hur Adnan ”GarBale” Mohammad hann före den utrusande målvakten på en välslagen djupledsboll för att därefter springa in med det, sett till hela matchen, välförtjänta kvitteringsmålet.

Ett kvitteringsmål som fick matchbilden att svänga helt igen. Nu var det plötsligt Kronäng som gick för det mot ett tillbakapressat Somali som fick slita hårt för att stå emot och det går inte säga annat än att bortalaget var ytterst nära.

Kronäng skapade ett par riktigt vassa lägen i slutet, men det där extra flytet för ett segermål saknades. Allra närmast var det när Dek ”Kryckan” Ibrahims skott täcktes och damp ner i straffområdet hos Isak ”the magic left foot” Sångberg var avslut retfullt tog i insidan av stolpen och ut.

Det kändes givetvis bittert med tanke på hur nära det faktiskt var på slutet, men om man ser till hur det såg ut i inledningen av den andra halvleken var det starkt av Kronäng att orka kämpa sig tillbaka in i matchen och ta över den igen under slutfasen.

Kronäng upptäckte tidigt att det fanns ytor längs kanterna att anfalla på och genom att släppa bollen enkelt till varandra och fylla på med löpningar kunde man också ta kommandot och skaffa sig en välförtjänt ledning.

För stora avstånd mellan lagdelarna innebar dock att ett spelskickligt och rappt Somali, efter ett tag, relativt enkelt kunde spela sig förbi Kronängs mittfält och därigenom komma till målchanser och ta sig tillbaka in i matchen.

Kronäng hade därifrån svårt att hitta tillbaka till det fina spelet från inledningen, men då fick vi se killarna plocka fram verktyget de har använt så många gånger tidigare när spelet inte har fungerat: den kompromisslösa kämparandan.

Genom att lägga ner ett enormt slit defensivt och vara noggranna på fasta situationer såg Kronäng till att bita sig kvar i och komma tillbaka i en match som mer eller mindre kändes körd under Somalis bästa period. Starkt både fysiskt och mentalt att orka med det på ett tungt och svårspelat underlag.

Oavgjort var inte ologiskt resultat sett till 80 minuters fotboll. Men med tanke på hur många gånger marginalerna har gått emot precis i slutet under den här säsongen, hade väl en stolpe in i slutminuterna inte varit annat än rättmätigt för de här hårt kämpande fotbollsgrabbarna?

…Talande offervilja

Under perioden när Somali pressade på som allra mest stod mittbacksparet Kasper Johnsen och Rami Alhazori för ett par helt matchavgörande blockeringar av skott från nära håll samt en räddad boll på mållinjen.

Individuella defensiva insatser som räddade kvar Kronäng i matchen och var kännetecknande för den hårda arbetsinsats som samtliga Kronängspelare var beredda att lägga ner den här eftermiddagen.

…Galning

Match i fredags mot Bollebygd och så lite Action Run på det under lördagen.

Så laddade lagkapten Arvid Elmgren Kopp upp inför söndagsmatchen mot Somali där han sprang oavbrutet under första halvlek och mer eller mindre kastade sig in i varje närkampssituation – tills han fick en smäll på låret och behövde vila i tio minuter – innan han gick in och körde på igen.

Sen fick han lite välförtjänt vila tänker ni? Nejdå, morgonen därpå var det bara att stiga upp klockan 07.00 för att gå för moppekörkortet. Hoppas bara du tar det lite lugnare i trafiken Arvid – i annat fall får vi uppmana allmänheten att hålla sig inne.

Tack för ännu en underhållande och nervkittlande fotbollsmatch killar!