IF Elfsborg Gul – Kronängs IF: Killarna gjorde som A-laget!
2018-06-10 10:43

Var under fredagskvällen tillbaka på min tidigare hemmaplan Mjörnvallen, när Kronängs A-lag gästade den suveräna serieledaren Alingsås IF i division fyra.

Alingsås IF, som egentligen har ett lag för den övre halvan av division tre, vred upp ett ordentligt tempo redan från start, men det var Kronäng som tog ledningen via ett smart omställningsmål.

Sett till antalet klara målchanser borde Alingsås IF ha vunnit den här matchen klart. Men Kronäng spelade verkligen fotboll med hjärtat den här kvällen och lyckades tack vare ett kompromisslöst, uppoffrande försvarsspel (och en del flyt) stå emot och åka hem till Borås med tre blytunga poäng.

Under lördagen var det så dags för Kronängs P03/04-gäng att möta serieledande Elfsborg borta på Ryda Sportfält – och förutsättningarna kunde minst sagt ha varit bättre.

Du förstår väl att det här aldrig kommer att gå?”, menade Kasper Johnsen med tanke på att Kronäng bara hade en och en halv avbytare att tillgå i värmen -  i och med att många av de tongivande spelarna antingen var skadade eller borta på annat den här dagen.

Glädjande nog gick killarna, trots det tuffa utgångsläget, ut på planen och visade upp samma mentalt starka inställning som A-laget hade visat upp kvällen innan.

Elfsborg tog tag i taktpinnen från start med ett kvickt passningsspel, men hade svårt att skapa några klara målchanser mot ett Kronäng som låg rätt defensivt.

Kronäng visade tålamod i uppspelsfasen, men lyckades inte nå fram med bollarna bakom motståndarnas backlinje, vilket innebar att Elfsborg relativt enkelt kunde vinna tillbaka bollen och starta nya anfall.

Det var fortsatt bra försvarsspel från Kronängs sida, men till slut kunde Elfsborg ta ledningen efter att de hade varit hetast på en skottretur.

I halvtid pratade vi om att fortsätta jobba lika hårt och att enkelheten i spelet var det som skulle ta oss in i den här matchen, vilket också blev fallet.

Ett par bollar fram på djupet gjorde att Kronäng kunde flytta upp laget, allt oftare få spela fotboll på motståndarnas planhalva och därmed också skapa ett par målchanser.

Först när Casper ”Piqué” Swahn gav sig iväg på ett offensivt initiativ från sin mittbacksposition och, efter väggspel med Ahmad Zeidan, kom till ett bra avslutsläge.

Allra närmast var det när Hugo ”Pirlo” Andersson i slutet av matchen gav sig iväg på en kraftfull djupledslöpning, fick bollen i precis rätt läge av Read Alhsri och avslutade strax utanför den bortre stolpen. Ett vackert fotbollsanfall som var värt ett bättre öde!

Att Elfsborg till slut lyckades få in ett ”offside-mål” var inte mycket att säga om. Men faktum var att Kronäng trots det hårda defensiva jobbet hade visat styrka genom att orka flytta upp spelet i den andra halvleken.

Det blev en match där Kronäng mestadels gick ägna sig åt försvarsspel – en gren som killarna dock genomförde riktigt, riktigt bra.

Den grundläggande förutsättningen för att försvarsspelet skulle fungera var som vanligt inställningen och då samtliga spelare fortsatte att slita trots att det var jobbigt i värmen, gick det att stå emot Elfsborgs kvicka anfallsfotboll.

Men räckte inte bara med det hårda defensiva jobbet. Killarna uppträdde också behärskat och smart i försvarsspelet genom att inte rusa rakt på sina motståndare och gå bort sig - utan istället avvakta och låta anfallaren ta det första beslutet.

Att Kronängsspelarna lyckades behålla kylan, tänka försvarsspel och fatta så många korrekta beslut trots att samtliga mer eller mindre fick spela hela matchen, var det som imponerade allra mest. Detta då det antingen ledde fram till att Elfsborgs anfall stannade upp så att Kronäng hann få hem laget, alternativt att de pressades ut mot kanten med inkast eller hörna som bästa resultat.

Kronäng hade svårt att få till något anfallsspel den här matchen - det får vi ta en annan gång. Men faktum är att Kronäng tack vare sitt skickliga försvarsspel hängde kvar i matchen och med lite flyt hade kunnat få dit en kvittering under slutfasen när killarna med krafter, som inte borde ha funnits, lyckades flytta fram spelet och skapa ett par målchanser.

Tack killar, för att ni visade att försvarsspel också kan vara vackert att titta på!

…”Sprattelgubbe”

Rami Alhazouri som tog plats mellan stolparna och stod för många bra ingripanden – varav en riktig reflexräddning när bollen höll på att styras in i mål av en egen försvarare.

…Hjältar (+++++)!

Rami Alhazouri

David ”Puyol” Stolt

Elias ”Citatmaskinen” Arnesson

Kasper Johnsen

Casper ”Piqué” Swahn

Sebastian Muñoz Cortes

Jonathan ”Tid” Tidstål

Isak ”the magic left foot” Sångberg

Hugo ”Pirlo” Andersson

Carl ”Iceman” Ekdahl

Simon ”Bagarn” Lindén

Ahmad Zeidan

Read Alhsri

Ja, här har ni grabbarna som bet ihop och efter matchen kunde gå in i omklädningsrummet med en ärlig känsla av att ”jag gjorde precis allt jag kunde”.

Insatserna var starka fem-plus i den meningen att det är betydligt svårare att uppträda med rätt inställning i den här typen av matcher jämfört med när man leder med 5-0 och allt bara är jättekul. Starkt killar!