Kronängs IF – Dalsjöfors GoIF: Rätt saker rätt – ändå gick det snett
2018-04-30 22:19

”Varje match lever sitt eget liv”, brukar det ju heta och tur är väl det. Tänk vad tråkigt det vore om man redan på förhand visste hur en fotbollsmatch skulle sluta – även om man enkelt hade kunnat bli mångmiljonär genom att lämna in rätt Stryktipsrad lite när man kände för det.

Nej, oförutsägbarheten är viktig för att fotbollen ska kunna överleva och fortsätta vara relevant - trots att den just av den anledningen ibland kan göra oss oförstående och förgrymmade.

Känslan efter att Kronäng hade tagit emot Dalsjöfors hemma på Kronäng Arena, i en match där killarna komprimerade ihop så mycket bra saker under 80 minuter och 36 sekunders fotboll, var lite som när man väl lyckas få elva eller tolv rätt på Stryktipset – och så blir det ingen utdelning.

Killarna pratade själva inför matchen om att vi skulle använda oss av den höga pressen, som under perioder hade fungerat så bra mot Elfsborg dagen innan, och det höll på att ge utdelning direkt när Willhelm ”den långe” Grahn fick läget, men avslutet kunde täckas ut till en resultatlös hörna.

Kronäng bet sig fast utanför motståndarnas straffområde och etablerade ett kraftigt tryck med ett par hörnor till och skott från distans. Närmast var Dek Ibrahim när han utmanade inåt från vänsterkanten och avlossade ett skott som målvakten kunde rädda vid sin högra stolpe.

Ett fysiskt starkt Dalsjöfors arbetade sig in i matchen, började nu också komma till lägen och då framförallt via hörnor. Hörnor som Kronäng, med vissa undantag, hanterade bättre jämfört med förra veckans match mot Skene då passiviteten var påtaglig.

I halvtid fanns det inte så mycket mer att säga än att vi skulle fortsätta på den inslagna vägen och det var precis vad killarna gjorde.

Kronäng fortsatte att pressa på med många löpningar framåt och bra tempo i passningsspelet. Dek hade ytterligare ett skottförsök som gick över, men allra närmast var det kanske när Read Alhri, från höger i straffområdet, avlossade ett hårt och pressat skott som tvingade bortamålvakten till en grym reflexräddning vid första stolpen.

Hemmalaget kändes intressanta i varje anfall och såg ut att ha bra kontroll bakåt. Men så, med cirka tjugo minuter kvar, uppstod en situation när Kronäng inte lyckades få undan bollen från straffområdet och hinna upp i press tillräckligt snabbt för att täcka skottet, varpå bortalaget kunde ta ledningen.

Kronäng gav inte upp och skapade, trots att spelet kanske blev lite för inidividualistiskt under slutfasen, ett par kvitteringschanser – men det vill sig inte riktigt i de avgörande momenten.

När killarna väl bestämde sig för att sätta in den höga pressen flyttade de över hela laget och pressade tillsammans, vilket innebar att Kronäng ett flertal gånger kunde vinna bollen högt upp i planen och komma till farliga omställningslägen innan motståndarna hade hunnit samla sig.

Framåt hade vi eftersökt fler löpningar och glädjande nog fick vi se hur anfallarna (Hugo ”Pirlo” Andersson, Read Alhsri, Dek Ibrahim & Willhelm ”den långe” Grahn) alltid var beredda och såg till att löpa i djupled.

Detta innebar att bollhållarna centralt på mitten (Arvid Elmgren Kopp, Isak ”the magic left foot” Sångberg”, Gustav ”Överlappskungen” Isaksson & Rami Alhazouri) ofta hade flera alternativ att välja mellan - och glädjande nog slogs det fler bollar längs kanterna än centralt.

För även om det inte alltid ledde fram till avslut eller inlägg, gav det nästan varje gång minst ett inkast på offensiv planhalva så att laget kunde flytta upp och ägna sig åt mer anfallsspel än försvarsspel.

I uppspelsfasen gick de superhabila mittbackarna (Hannes ”Tillslagsprinsen” Andersson & Casper ”Piqué” Swahn) återigen brett isär och visade att de ville ha bollen så att målvakt Wile ”Ter Stegen” Lindqvist, med sin kyliga fot, i stort sett varje gång kunde sätta igång spelet längs marken vid insparkarna,

Ytterbackarna (Carl Ekdahl, Elias ”Citatmaskinen” Arnesson & Sebastian Muñoz Cortes) kunde därmed flytta fram och blev mer delaktiga i anfallsspelet längs flankerna ju längre matchen gick.

Som ni märker gjorde killarna alltså inte bara rätt saker den här eftermiddagen – de gjorde dessutom de rätta sakerna på rätt sätt.

Vi ledare är mycket belåtna med killarnas prestationer den här eftermiddagen och anser att de ska sträcka rejält på sig även om de inte fick den utdelning som de alla gånger hade gjort sig förtjänta av i en match som egentligen var deras.

Surt, men en mycket intressant och pulshöjande match att titta på!

...”Can he go all the way?”

I ett läge när båda lagen var rejält utdragna, uppstod en situation där Rami Alhazouri tog bollen från egen planhalva och sprang framåt med bollen. Ingen gick på så Rami sprang lite till. När motståndarna väl började gå på tog sig Rami förbi. Till slut lyckades sista försvararen få ut ett krokben precis utanför straffområdet. Men tänk vilket "Messi-mål" det hade kunnat bli!

…Tuffing

Wile ”Ter Stegen” Lindqvist, som visade stort mod när han klev in i ett par stenhårda dueller, åkte på en ordentlig smäll, men reste sig upp och fortsatte att hjälpa sitt lag. Starkt Wile och gött att se!