Jürgen Klopp fick sista ordet i Hökerum!
2018-02-18 20:37
En toppendag i Hökerum!

”Vi vill upp och pressa högt”

Inomhussäsongen smygstartade 1 november i och med höstlovsfotbollen i Boråshallen där killarna visade att de hade greppat det låga försvarsspelet (”ankaret”), men så mycket till anfallsspel hade vi inte att prata om efteråt.

I slutet av november var det så dags för BUA-cupen där killarna visade upp ett mer eller mindre fläckfritt försvarsspel, men där de även lyckades skapa tillräckligt framåt och vara effektiva nog för att avancera till slutspelet med två av tre lag. Vi ledare var mycket nöjda med prestationerna, som dessutom hade givit resultat.

Fast det fanns några som inte var lika nöjda - nämligen huvudpersonerna själva. ”Vi vill inte spela lågt”. ”Vi vill upp och pressa högt”. ”Det är mycket roligare”.

Goda prestationer - men det mesta gick emot

Vettiga åsikter med välgrundade argument från 14-15-åriga killar som ville någonting mer och som visade prov på stort mod genom att testa den höga pressen mot bästa tänkbara motstånd i DM-matcherna. Det fanns perioder där det fungerade bra, men längre perioder där vi hade svårt att hänga med. Mycket tack vare att vi helt enkelt inte hade tränat på det.

När det var dags för FFK-cupen i Falköping och Blåkläder Cup i Svenljunga i januari månad kom killarna betydligt bättre förberedda vad gäller det mer riskfyllda försvarsspelet. Prestationerna var överlag tillräckligt bra, men ineffektiviteten framför mål och en nästan överdriven portion oflyt gjorde att resultaten gick emot, vilket var svårt att acceptera i och med att killarna hade vågat ta klivet framåt.

Plötsligt släppte allt

Inomhussäsongens sista stopp blev Hökerum och Södra Vings-hallen där vi under söndagen hade blivit inbjudna till träningsmatcher mot Ulricehamn och Södra Vings. Fokuspunkterna för dagen var att spela ett man-man-spel med hög press i försvarsspelet och släppa bollen på så få tillslag som möjligt i anfallsspelet.

Vi ledare har visserligen sett framsteg gällande båda de här bitarna under de senaste veckorna, men killarnas prestationer den här dagen skulle komma att blåsa oss av stolen. Plötsligt var det som att allt släppte och att alla bitarna föll på plats samtidigt.

Vi fick se ett fotbollslag som var hundraprocentigt fokuserade på vad de skulle göra och skapade stora problem för sina motståndare med den intensiva pressen. Samtliga spelare jobbade stenhårt, gick inte bort sig och följde med sina motståndare, istället för att bli bolltittare.

Framåt visade killarna vilken fin fotboll de kan spela när de inte trampar för mycket på bollen, utan istället släpper den till varandra på få tillslag. Spelet var inte bara attraktivt att skåda, det ledde dessutom fram till mängder med målchanser – och den här dagen infann sig effektiviteten framför mål. Även de berömda marginalerna som har varit emot oss under en längre tid, började plötsligt gå vår väg igen och killarna fick äntligen utdelning på den vilja och det mod de har visat upp, vilket kändes löjligt rättvist.

Indelade i tre lag spelade vi totalt sett nio matcher mot tufft motstånd där resultatet blev fyra segrar, tre oavgjorda och två förluster. De tre lagen hade tillsammans en period med cirka en timmes fotboll när motståndarna inte tilläts göra ett enda mål, vilket säger en hel del om vilka fina insatser killarna bjöd på den här dagen. Att vi efter ett tag inte orkade behålla samma intensitet och noggrannhet var inte så konstigt, utan snarare förståeligt med tanke på det hårda jobbet som lades ner från varje spelare.

En vacker avslutning på inomhussäsongen

För att sammanfatta den här inomhussäsongen visade killarna alltså till en början upp att de klarar av att spela ett lägre disciplinerat försvarsspel, som hade gjort José Mourinho själaglad. Men när det nu bara återstod ett par inomhusmatcher fullbordade killarna sitt egna offensiva initiativ genom att släppa loss sig själva in i någon form av ”Jügren Klopp- inspirerad” galenskap som gav full utdelning såväl defensivt som offensivt.

Tack för en ny minnesvärd fotbollsdag killar! Ni visade upp kvalitéer som vi definitivt kommer ha nytta av den kommande utomhussäsongen. Grymt bra jobbat allihopa!

Dagens…

…Uppvärmning

Det tog ett tag, men efter att ha testat alla möjliga ingångar lyckades vi till slut ta oss in i Södra Vingshallen. Försökte lite snyggt lägga fram det som att det var en planerad uppvärmning (då vi var på plats för tidigt), men är tveksamt om killarna köpte det.

…Orättvisa anklagelse

Att vi kom dit i för god tid ansågs av Robban ”Tillslagskungen” Andersson vara undertecknads fel då samlingen var lagd för tidigt. Men hur skulle man kunna räkna med att det här gänget, som har så förtvivlat svårt att komma i tid till träningarna, helt plötsligt skulle ha lärt sig klockan?

…Laghyllning

Målvaktsduon Wile ”Ter Stegen” Lindqvist och Rami Alhazouri läste spelet utmärkt och kom ofta ut och avstyrde när motståndarna väl lyckades spela sig ur den höga pressen.

Mittbackarna Casper ”Piqué” Swahn och Isak ”the magic left foot” Sångberg varierade individuella nummer med att släppa bollen enkelt i uppspelsfasen, vilket skapade ett bra flyt i spelet.

Kantspringarna Gustav ”Överlappskungen” Isaksson, Alexander ”Boom” Mohammadian, Linus ”Limmet” Söderström, Dek Ibrahim, Sebastian Muñoz Cortes, Fredrik Grahn, Simon ”Bagarn” Lindén, Teo Lagerstedt och David ”Puyol” Stolt stod för ett hästjobb med ett ihärdigt försvarsspel samt mängder med löpningar och offensiva initiativ framåt.

Anfallarna Arvid Elmgren Kopp, Adnan ”GarBale” Mohammad, Hannes Andersson och Read Alhsri, satte in en utmärkt förstapress och gav ständigt sina medspelare alternativ med bra rörelse i såväl djupled som sidled.