Annelunds IF – Kronängs IF: Inte bara solen som sken
2017-05-23 23:42
En härlig försommarkväll i Mörlanda.

När vi väl hade lyckats ta oss till Mörlanda Sportcenter var det glädjande att se hur den stora grusparkeringen hade ersatts av en konstgräsplan där matchen skulle spelas. Det var en försommarkväll som gjord för fotboll och där spelet skulle värma lika mycket som solen.

Kronäng inledde starkt och skapade en mängd öppna målchanser. Men trots bra spel skulle det dröja ett tag innan utdelningen kom och då på en välslagen hörna från Hannes Andersson (vem annars?) som gick via en försvarare och in i mål.

Efter målet tappade Kronäng något i intensitet och bjöd på så vis in Annelund som skapade ett par lägen i slutet av halvleken, men då fanns Wile ”Ter Stegen” Lindqvist där och såg till att Kronäng kunde gå till pausvila i ledning.

I halvtid pratade vi om att vi måste fortsätta ta jobbet trots att vi befann oss i ledning, men att det spelmässigt bara var att fortsätta på samma sätt och i andra halvlek lossnade det även framför mål.

Nästa mål för Kronäng var inte vilket mål som helst. Vi fick se ett uppspel från Wile ”Ter Stegen” Lindqvist i målet, via Hannes Andersson ut till Casper ”Piqué” Swahn som skickade fram bollen i djupled till Isak ”the magic left foot” Sångberg som lyckades trixa sig igenom i straffområdet och skicka in bollen som gick via hemmaförsvaret och i nät. Ett mästerligt anfallsspel som resulterade!

Även nästa mål var riktigt läckert när Casper ”Piqué” Swahn lyfte fram en förstklassig djupledsboll till Arvid Elmgren Kopp, som tajmade sin löpning perfekt och äntligen fick sätta dit kulan i målet efter många tidigare försök. Strålande anfallsspel återigen!

Om man ska avsluta målskyttet kan man lika väl göra det som Isak ”the magic left foot” Sångberg gjorde på framspelning från Arvid Elmgren Kopp. Isak lossade nämligen vänsterbössan och fick iväg ett hårt pressat och välriktat skott som gick kryssribba in. Ett galet vackert fotbollsmål!

Frånsett att vi slappande av lite under en period i första halvlek går det inte att göra så mycket annat än att applådera en ny insats där vi förutom segern och vackra mål kan ta med oss en hel del spelmässigt på pluskontot utöver en välfungerande defensiv.

Det fanns ett stort tålamod i uppspelsfasen med spel intill marken från egen målvakt och backlinje upp via mittfältet. Därifrån slogs bollarna på djupet i rätt läge till djupledslöpande spelare som tajmade sina löpningar väl, vilket gjorde att det blev få offsideavblåsningar.

Vi fick även se en hel del krossbollar från den ena kanten till den andra, vilket slet isär motståndarnas försvar ytterligare. Lagledarna satt ihop på ett sätt som gjorde att Kronäng kunde etablera längre anfall på motståndarnas planhalva och pressa tillbaka dem rejält. Enda anmärkningen är väl egentligen att vi kunde ha utnyttjat alla de målchanserna som skapades på ett effektivare sätt. Men vad gör det en dag när solen skiner och spelarna likaså?

Ni kan alla vara mycket nöjda med era prestationer! Det är bara att fortsätta med samma fina attityd och spelglädje framöver.

…Smarta löpningar

Vi har pratat mycket om att fotboll är en löpsport där mycket handlar om att löpa - men också att löpa på rätt sätt. Arvid Elmgren Kopps rörelsemönster med löpningar längs med backlinjen såväl utåt som inåt i planen var ett utmärkt exempel på detta.

…Modigaste

Marcus Carlsson som, i en situation var sista försvarare och utan minsta tvekan, kastade sig in i en duell mot en av Annelunds mest fysiska spelare och lyckades förhindra ett friläge. Gött att se Marcus!

…Korvgubbe

När Wile ”Ter Stegen” Lindqvist såg lite hängig ut i värmen visade Jörgen ”Löparkungen” Lagerstedt prov på stor rutin från de här sammanhangen genom att få tag på en korv med bröd och simsalabim så var Wile tillbaka på allvar och gjorde själ för smeknamnet genom att vara delaktig i uppspelet.

…Citat

”Adnan kan inte vara med på lördag, för han ska festa”.

David "Puyol" Stolt på parkeringen efter matchen. Ja, du David – lite skillnad är det allt på fasta och festa. Roligt sagt hur som helst.