Känner ni som Berts pappa hela tiden grabbar?
2021-09-26 21:01

Har ni sett Berts pappa Fredriks (spelad av den oefterhärmlige Johan Ulveson) reaktion när det är dags för fotboll?

Om inte får ni en chans här:

Kan det vara såhär grabbarna i Kronängs IF P09/10 känner mest hela tiden?

Ja, förmodligen.

Finns det något annat i deras huvuden som betyder lika mycket?

Tveksamt.

Fotbollshelgen rivstartade under fredagskvällen på ett höstligt Kronäng Arena när Redvägs FK kom på besök.

Till en början stod killarna där med ”golfbollsögon” och förbluffades över att de skulle möte ett par äldre killar som var ett par huvuden längre än dem själva.

När de hade kollat klart började de spela fotboll istället och det gjorde de dessutom väldigt bra.

Som vi konstaterade innan matchen finns det ett jättestort megabevis på att storlek inte har någon betydelse i fotboll och han är dessutom kort.

Han kommer från Argentina.

Han har spelat fotboll i Barcelona sedan han var en liten grabb – men nu har han precis bytt klubb till PSG.

Det vi gladde oss mest åt, förutom att killarna faktiskt vågade kliva in i duellerna trots storleksskillnaden, var att de såg till att göra det till något helt annat än en fysisk kamp.

Hur gjorde man detta då?

Genom att konsekvent spela upp bollen längs marken på ett eller två tillslag ut till kanterna och därifrån via det centrala mittfältet och framåt.

Killarna släppte bollen till varandra och rörde sig sinsemellan på ett alldeles utmärkt sätt som innebar att motståndarna fick allt svårare att hänga med för varje minut som gick.

Det var endast fler mål framåt som saknades som kronan på verket i den mycket sevärda anfallsfotboll som grabbarna presterade tillsammans därute i mörkret.

Om vi därutöver lägger till ett snudd på prickfritt försvarsspel (mycket noggrannt utfört från alla!) var det inte svårt att förstå att det fanns mänger av energi kvar till att sjunga ”Kronängssången” i omklädningsrummet efteråt - ledda av kapten Erik Isaksson.

"Kronäng, Kronäng, Kronäng, är bäst i alla fall, hej!",

"Kronäng, Kronäng, Kronäng, är bäst i alla fall, hej!".

***

Precis som innan fredagens match, hade många av killarna varit och lirat fotboll på Kronäng i flera timmar innan söndagens match mot de svårspelade gästerna från Kinna – något som skulle märkas därute på planen under matchen.

Trots en helt okej spelmässig förstaperiod, märktes det att det här gänget inte var lika mycket på tårna som vi är vana vid att se dem – och då blir det alltid knepigt mot ett motstånd av Kinnas kaliber.

Något som Kronäng framför allt fick känna på under den andra perioden när det var som allra tydligast att den där nödvändiga energinivån inte fanns där.

Glädjande nog så vill ju de här grabbarna mer än så och stod därmed för en mycket stark avslutande period.

Intensiteten och viljan i försvarsjobbet var tillbaka.

Passningsspelet var lugnt och metodiskt, men nu också vägvinnande och då kunde vi äntligen känna igen våra duktiga fotbollstokar.

Det hade såklart varit intressant att se vad det hade blivit av den här matchen utan ett par timmars fotbollsspelande innan.

Samtidigt kan vi ju såklart inte göra så mycket annat än att omfamna det hela.

De vet alltså om att det ska spela match klockan 17.00 en söndagskväll.

Men det räcker liksom inte.

Så länge kan de ju inte behöva vänta.

Unga fotbollsgrabbar ger sig ut i solskenet på Kronäng och lirar boll för att de älskar det.

Snacka om att det vore motsägelsefullt att försöka värpa ut något negativt ur det.

”Fotboll, fotboll, fotboll!”.

FILM: Blåkläder Cup!2024-02-16 20:42