Kronängs IF – Dalstorps IF: Kvällen när killarna hittade tillbaka till sig själva!
2021-09-12 09:46

Fredag kväll.

Sol.

Kronäng Arena.

Två fotbollslag.

En domare.

En kioskautomat innehållandes Coca Cola och kexchoklad.

Ja, alla förutsättningar för att sparka igång helgen med lite underhållande ungdomsfotboll fanns där.

Försvarsspelet har överlag varit utmärkt under hösten.

Men vad gäller anfallsspelet har killarna kämpat med att hitta tillbaka till samma varierade, tydliga och effektiva anfallsspel som de visade upp i våras.

Fokuspunkten för dagen var därmed att driva mindre boll och börja spela mer boll igen – något som man utan minsta tvivel kan säga att killarna lyckades med.

Om vi återgår till de fyra S:en som ingår i ett välfungerande anfallsspel (spelbredd, speldjup, spelbarhet och spelavstånd) visade Kronäng under första perioden upp både spelbredd och spelbarhet.

Det som saknades var speldjupet och spelavståndet, vilket killarna minsann såg till att lägga till under period nummer två när de visade vilken fin fotboll de är kapabla att spela.

Från att faktiskt ha haft lite för mycket tålamod i inledningen, började killarna nu sätta fart framåt och därmed få ut mer av sitt stora bollinnehav.

Mycket mer!

Det var spelvändningar.

Det var passningstrianglar.

Det var passningar i djupled till spelare som kom löpande i fart.

Det var kyla i avslutsmomenten.

Trots att Kronäng hade svårt att bibehålla det höga tempot under den avslutande perioden gav de aldrig avkall på noggrannheten och intensiteten i försvarsjobbet.

Absoluta maxlöpningar hemåt under slutminuterna, trots en komfortabel ledning, var ett tydligt bevis på detta.

Ett gäng Kronängsgrabbar hade spelat fotboll tillsammans och i vanlig ordning hade de som allra roligast när bollen släpptes vidare på ett eller två tillslag, så att hela laget fick vara delaktiga i anfallen.

…Charmigaste!

När den rödvita bindeln sakta men säkert gled av armen hos den debuterande lagkaptenen Melker ”Melkero” Ottosson.

”Gå och gymma Melker!” var tipset från dagens domare David Stolt, med en hel del erfarenhet från just lagkaptensrollen.

…Fortkörningsböter?

Vi två tillfällen i matchen ställde Kronäng om från en defensiv hörna till en kontring på ett ruskigt imponerande sätt.

Fyra sekunder.

Så mycket längre än så kan inte klockan ha tickat från det att hörnan togs bort ur eget straffområdet tills dess att de hade spelat sig fram till ett friläge på andra planhalvan.

Snacka om att reagera snabbt! Wow!

Hade det stått en fartkamera på planen hade den förmodligen givit utslag och inneburit dryga böter för samtliga inblandade.

Riktigt kul att se er spela på fotboll på det här sättet killar – fortsätt så framöver!

FILM: Blåkläder Cup!2024-02-16 20:42
FILM: Trettonhelgscupen!2024-02-04 22:09