Svansjö – Kronängs IF: Tog sig tillbaka till förarsätet i ”Swansea away”!
2021-06-02 23:38

Kvällen var så där härligt ljummen som den ska vara när man åker på bortamatch en onsdagskväll i början av juni.

Swanlake away?

Nej, direktöversättningen har inte alls samma klang.

”Swansea away”.

Visst låter det bättre?

Okej, då kör vi på det, även om vi inte behövde åka till Wales.

Det räckte att ta sig till Torestorp.

Fina Torestorp!

Svansjövallen är belägen vid vattnet, och erbjuder en av de mest välskötta naturgräsanläggningarna i hela Västergötland.

Ja, det finns tråkigare ställen att befinna sig på när det vankas fotboll - och det finns tråkigare lag att följa än grabbarna i Kronängs P09/10.

Den mindre spelytan (om man jämför med Kronängs planer) innebar att det krävdes att rappt passningsspel på få tillslag för att hitta igenom ett hårt arbetande Svansjö som inte tyckte det var jättetråkigt att ställa om snabbt och dessutom var duktiga på det.

Kronäng hade spelat en lugn och metodisk passningsfotboll under de två inledande perioderna – ändå var det Svansjö som satt i förarsätet inför den sista.

Förklaringen till det var enkel.

Svansjö hade varit det lag på planen som ville mest och sprang mest så långt i matchen.

Precis så som vi har kommit överens med killarna om att det ALDRIG (!) får vara.

När Kronäng rättade till denna ack så viktiga detalj under slutperioden tilläts inte motståndarna att skapa lika många chanser och killarna kunde i stället lägga fokus på det anfallsspel som till slut vände på steken.

Återigen var det inte tack vare individuella prestationer, utan genom lagspel killarna tog sig tillbaka fram till ratten som de därefter vägrade att släppa greppet om.

Det här var en jämn och intensiv fotbollsmatch som det svängde om på ett sätt som skapade en härlig onsdagsunderhållning och påminde oss om att vi nu är inne i den absolut bästa fotbollsperioden på hela året.

…Jubel!

Inte vid något av målen jublades det lika högt hos killarna som när Caesar stod för en avgörande (om än lite oortodox) räddning i matchens slutskede.

…Bortasupporter!

Om man som Ali åker med hela den långa vägen till Svansjö för att titta på när kompisarna ska spela – ja då är man inte bara en äkta supporter, utan även en sann lagspelare.

…Välkommen tillbaka!

Ja, välkommen tillbaka säger vi till vår kompis August Nilsson som stod för en jättefin debut sedan återkomsten till fotbollen. Jätteskoj att se August!

FILM: Blåkläder Cup!2024-02-16 20:42
FILM: Trettonhelgscupen!2024-02-04 22:09