Kronängs IF – IF Elfsborg: Idrott när den betyder något!
2020-09-29 00:33

Så stod vi där tillsammans i ringen efter slutsignalen.

Domaren hade blåst av och lagen hade tackat varandra.

Tomma blickar.

En del tårar.

Starka känslor.

Ute i den stora fotbollsvärlden har det mesta under lång tid handlat om pengar och makt.

Därför är det så hoppfullt varje gång ett fotbollslag lyckas påminna oss om hur ren och vacker idrotten kan vara när den är befriad från allt det där och verkligen betyder något – på riktigt.

Ja, killarna hade precis upplevt en tuff tredje period där de inte längre hade orkat hänga med ett spelskickligt Elfsborg.

Ändå stod man där som ledare utan att kunna känna något annat än en oerhörd stolthet över killarnas prestation.

Att det var en speciell match för killarna rådde det inga tvivel om.

Nervositet?

Absolut, den fanns där.

Men grabbarna lyckades kanalisera den till energi ute på planen.

Ja, som de jobbade den här kvällen.

Kronäng vägrade att bjuda på så mycket som en millimeter av sin hemmaplan.

De centrala ytorna i och utanför eget straffområde försvarades på ett utmärkt sätt.

Något som - i kombination med Kronängs ettriga försvarsjobb - innebar att Elfsborg hade svårt att komma till de där klara målchanserna, utan mestadels fick avsluta från distans.

Trots underläge, fullkomligt lyste det av inspiration i killarnas ögon under den första periodpausen.

De var så nöjda med vad de hade presterat och ville nu bara inte och fortsätta.

Sen gick de ut och kvitterade.

Ett vackert mål av Oscar ”Kanté” Dahlander - på en ännu grannare framspelning av Axel Nylén - innebar likaläge och glädjen visste inga gränser.

Känsloexplosionen som uppstår – när ett ungdomslag i fotboll har lyckats med något enastående genom att jobba hårt tillsammans – är svåröverträffad.

Under två gånger tjugo minuter hade Kronängsgrabbarna gjort precis allt man kunde begära av dem -och därigenom spelat jämnt mot en mycket svår motståndare.

Killarnas attityd och inställning till försvarsspelet var vackrare än Eiffeltornet.

Glöden i killarnas ögon hade kunnat smälta isberget och rädda Titanic.

Energipåslaget hos killarna när de (under perioder) skapade de hetaste målchanserna och dessutom kvitterade – hade kunnat täcka Borås energiförsörjning i ett år framöver.

Det är såhär idrotten ska vara.

Det är såhär idrotten ska kännas.

Det är såhär idrotten är – när den är äkta - när den betyder något – på riktigt.

Tack för att ni påminde oss om det grabbar!

Albin ”Ter Stegen” Österlindh
Alvin ”Boom” Ström