Kronängs IF – Hössna/Timmele: Hur skulle killarna klara den nya utmaningen?
2020-08-30 21:47

Simläger, konfirmation, sjukdom, skador med mera, innebar att det var ett sargat Kronäng som ställde upp mot Hössna/Timmele hemma på Kronäng Arena under söndagseftermiddagen.

Endast två avbytare att tillgå innebar en ny typ av utmaning för killarna i form av att klara av att spela mer eller mindre hela matchen.

Med tanke på de förutsättningarna, kan man inte säga så mycket annat än att Kronäng, som helhet, stod för en stark insats.

Kronäng fick omgående igång djupledsspelet och utnyttjade de enorma ytor som fanns bakom motståndarna.

Öppna målchanser i mängder och en noggrannhet i försvarsjobbet, innebar att hemmalaget kunde skaffa sig en komfortabel ledning under den första tjugominutersperioden.

Under tjugominutersperiod nummer två blev Kronäng aningen för bekväma i det defensiva jobbet, samtidigt som spelbredden saknades, vilket ledde till att Hössna/Timmele kunde komma tillbaka och jämna ut matchen.

Målvaktshjälten Kevin ”Lloris” Nilsson stod för ett par av sina orädda (numera patenterade) utrustningar och såg därmed till att hemmalaget kunde behålla sin ledning. (Härligt galen du är Kevin! – man blir både rädd och glad).

Kronäng visade dock goda spelmässiga tendenser i slutet av perioden i form av ett mer tålmodigt anfallsspel med bredd och spelvändningar.

Det var på den vägen killarna fortsatte under den tredje och avslutande tjugominutersperioden när det äntligen skulle lossna spelmässigt.

Många fina kombinationer på få tillslag och en stor mängd offensiva löpningar (grymt bra att ni orkade med det killar!) ledde fram till att Kronäng kunde gå ifrån och skaffa sig ett försprång som skulle visa sig vara ointagligt.

Utmaningen att spela längre tid än vad de är vana vid, var något som killarna klarade galant. Bortsett från en period i mitten av matchen hjälptes hela laget åt i försvarsspelet och tog de där löpningarna hemåt som kanske inte är så roliga, men som är så avgörande.

Utöver det hann Kronänggrabbarna med att visa vilken skicklig fotboll de kan spela när de låter bollen gå och det finns en rörelse runtomkring bollhållaren som därmed får flera alternativ.

I David ”Överlappskungen” Gavrans frånvaro, var det den vindsnabbe, tekniske, målfarlige Guner Bal som stod för merparten av överlappslöpningarna.

Skillnaden gentemot tidigare matcher var att han nu fick bollen i stort sett varje gång när han tog dem – vilket var en av fokuspunkterna under träningsveckan – och därmed också blir ett extra plus att ta med oss från den här drabbningen.

Här har ni gänget som tog alla långa löpmeter där ute och som ännu en gång stod för fotbollsunderhållning!

Elvis Henriksson

Eric Eliasson